Fem frågor i fokus framöver för Folksams nya VD Ylva Wessén
Fem frågor står i fokus för Folksam framöver: Stärkta samarbeten, bättre kundupplevelse, sänkta driftskostnader, högre förändringstakt och fokus på hållbarhet. Det meddelade Folksams nytillträdda VD Ylva Wessén på en pressträff på fredagen.
Under fredagen presenterade Folksam en översikt av sin verksamhet under 2019. Av översikten framgår att premievolymen ökade till 55,5 (53,8) miljarder kronor, om man summerar sak- och livverksamheten. Det förvaltade kapitalet steg till 455 (404) miljarder kronor, plus 176 (137) miljarder kronor i fondförsäkringskapital.
— Vi lämnar ett fantastiskt 2019 bakom oss. Jag tycker nästan lite synd om Jens Henriksson som inte får vara med och presentera de här siffrorna, sade Folksams nya VD och koncernchef Ylva Wessén vid en pressträff på fredagsmorgonen.
— Det är klart att det när en fröjd för mig att stå här och presentera siffrorna för förra året. Men jag kan inte ta åt mig äran av allt som har gjorts, det är ett lagarbete av all personal på Folksam.
Ylva Wessén nämnde vid pressträffen fem fokusområden för Folksam under 2020: Stärkta samarbeten, bättre kundupplevelse, sänkta driftskostnader, högre förändringstakt och fokus på hållbarhet. Hon uppehöll sig bland annat kring behovet av att sänka driftskostnaderna, och framhöll att Folksam överträffade sitt mål när det gäller att sänka driftskostnaderna 2019 då antalet anställda minskade och de samlade kostnaderna sjönk:
— Men det räcker inte med det, vi behöver bli mer effektiva i våra kundmöten och måste vara betydligt mer digitala. Vårt långsiktiga mål är att 2022 få ned driftskostnaderna till 5,3 miljarder kronor. Det ska ske framförallt genom att öka den interna effektiviteten. I dag återrekryterar vi inte längre för varje tjänst, utan kanske bara var tredje. Vi gör också just nu en av de största satsningarna någonsin på it när vi den 15 februari börjar gå live med det nya systemet Sapiens som successivt ska ersätta 55 befintliga system.
— Vi måste också börja arbeta mer effektivt internt. Möteskulturen måste förändras, vi tycker alldeles för mycket om att sitta i möten. Det handlar om att ge utökat beslutsmandat och ansvarsfördelning, då minskar behoven av möten och den ineffektivitet som det för med sig. Det är ett arbete som börjar med koncernledningen — vi måste jobba som ett lag och ha ett och samma mål.
Ni ska jobba mer effektivt och spara pengar. När kommer ni att flytta från Bohusgatan till billigare lokaler?
— Aldrig. Det kommer inte att hända under mitt ledarskap. Folksam är så förknippat med huset och jag ser ingen anledning att lämna det.
En fråga som har gett Folksam negativ uppmärksamhet under senare tid är kostnaderna för pensionsflytt. Vid årsskiftet höjdes först flyttavgifterna kraftigt, för att sedan justeras ned till de tidigare nivåerna.
— Vi tycker att det blev ett bra förslag med det förändrade regelverket för flytträtten. Men när det kommer till vilka flytträttsavgifter som vi ska ta ut trampade vi snett. De avgifter vi gick ut med var inte alls konkurrenskraftiga.
Hur kunde det bli så fel?
— Vi tittade på vilka kostnader vi har och anpassade flyttavgifterna efter det och då kom vi ut alldeles för högt. Vi ser nu att vi kan inte ligga högre än konkurrenterna, och då får vi se till att anpassa kostnadskostymen efter det. Bland annat kommer vi att övergå till att låta vissa produkter endast säljas digitalt, eftersom anskaffningskostnaderna blir så mycket lägre då.
Hur kommer kunderna att märka att Folksam nu har en ny VD?
— Det kommer att vara ett fokus på effektivisering.
Men det pratade ju den tidigare VD:n också mycket om.
— Ja, men nu gäller det att åstadkomma det.
Av Folksams rapport framgår att premieintäkterna i Folksam Sak-gruppen minskade till 14,1 (14,5) miljarder kronor, till följd av förlusten av kunder inom Förenade Liv. Combined ratio för Folksam Sak förbättrades till 96,1 (97,9) procent.
Premievolymen i Folksam Liv-gruppen ökade till 41,4 (39,3) miljarder kronor. Totalavkastningen i Folksam Liv ökade till 10,4 (1,5) procent och i KPA Pension till 11,2 (0,5) procent.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Folksams rapport som summerar helåret 2019.