Två LF-bolag och Lärarförsäkringar i topp på lista över kundservice

• Hur glada är dina kunder? Brilliant Future har undersökt kundservicen i olika branscher och konstaterar — möjligen inte helt överraskande ·— att kundnöjdheten korrelerar med medarbetarnas engagemang.
Länsförsäkring Kronoberg, Lärarförsäkringar och Länsförsäkringar Skaraborg toppar listan över de företag i försäkringsbranschen som levererar bäst kundservice, enligt en undersökning från Brilliant Future.
Brilliant Future, som beskriver sig som en undersöknings- och actionplattform, har tagit fram listor över de företag i olika branscher som levererar bäst kundservice. Listan baseras på data från 130 svenska organisationer. Insamlingen av data har pågått sedan januari förra året och baseras på 3 miljoner kundundersökningar i Sverige.
— Brilliant mäter och analyserar löpande medarbetar- och kundupplevelser. Vår data ger gång på gång insikter om att engagerade medarbetare skapar lojala kunder och påverkar resultatet på sista raden, säger Brilliant Futures VD Andreas Ferm i en kommentar till undersökningen.
De företag som levererar högt medarbetarengagemang i kundservicen har fler lojala kunder än de som inte gör det.
— De branscher, verksamheter och dess olika avdelningar som deltagit i kartläggningen hanterar olika typer av tjänster, produkter och ärenden. Medarbetaren har alltid möjlighet att påverka kundupplevelsen med sitt engagemang – den faktorn ser vi på Brilliant även har direkt påverkan på kundlojaliteten, kommenterar Andreas Ferm.