Konsumenternas: Bra att FI granskar skaderegleringen
DebattKonsumenternas Försäkringsbyrå säger att man välkomnar Finansinspektionens granskning av hur skaderegleringen för hemförsäkringar fungerar.
— Vi tycker att det är mycket bra att Finansinspektionen väljer att granska hur skaderegleringen i hemförsäkringar fungerar. De flesta i Sverige har en hemförsäkring så många konsumenter är berörda. Dessutom är hemförsäkringen i Sverige en unik paketlösning som innehåller många viktiga moment, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå, i en kommentar.
Konsumenternas Försäkringsbyrå konstaterar att av de klagomål som kom in från konsumenter under 2019 rörde omkring 30 procent av alla ärenden boendeförsäkringar, det vill säga försäkringar för hem, villor, fritidshus och bostadsrätter.
— Av de klagomål som kommer till oss kan vi bland annat se att försäkringsbolagen brister i motiveringen av sina beslut. Konsumenten kan ha svårt att förstå besluten när de får ett avslag eller en lägre ersättning än förväntat. Här hjälper vi, som oberoende instans, till att förklara för konsumenterna vad som gäller, poängterar Anna-Karin Baltzari Danfors.
Att skaderegleringen blivit allt mer automatiserad är också något som påverkar konsumenterna, påpekar Konsumenternas Försäkringsbyrå:
— Digitaliseringen är på många sätt bra men kan också skapa problem för konsumenter. Skaderegleringen blir allt mer automatiserad och en konsekvens av det är att konsumenter inte i samma omfattning som tidigare får skriftligt motiverade beslut. Vi ser ett behov av att Finansinspektionen granskar hur klagomålshanteringen fungerar även i dessa ärenden.