Konsumentverkets kritik mot Hela Försäkrings telefonfonförsäljning
I en skrivelse till Hela Försäkring riktar Konsumentverket viss kritik mot den skriftliga information för bekräftelse, som skickas ut i samband med telefonförsäljning av bolagets produkter.
Skrivelsen skickas i anslutning till en undersökning som Konsumentverket genomför av efterlevnaden av hur olika företag uppfyller skriftlighetskravet vid telefonförsäljning.
Konsumentverket skriver i brevet att processen och den information som lämnas i samband med telefonförsäljningen — i huvudsak — överensstämmer med de rättsliga krav som ställs i lagen om distansavtal. Dock menar myndigheten att det finns vissa saker som behöver åtgärdas, bland annat att väsentlig information saknas i det skriftliga anbudet till kunden.
Enligt Konsumentverket bör den text i ett sms som Hela Försäkring skickar ut, förtydligas så att det framgår att det är först genom att svara skriftligen som det ingås ett avtal. Myndigheten menar också att det ska finnas tydlig information om att konsumenten kan vara passiv och att inga betalningskrav därmed uppkommer.
Hela Försäkring har nu fram till den 4 mars på sig att svara på myndighetens brev.
Liknande kritik har tidigare riktats mot andra försäkringsbolag i undersökningen.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av brevet till Hela Försäkring.