Gjensidige i Norge har fått in 8 000 skadeärenden på grund av coronakrisen

• Inställt överallt. Corona-krisen leder till en mängd kundförfrågningar och skadeanmälningar, inte minst när det gäller reseförsäkringen.
Gjensidige i Norge rapporterar att man hittills har fått in 8 000 skadeärenden till följd av effekter av coronaviruset.
— Vi blir nedringda och klarar inte av att hjälpa alla kunder så snabbt som vi skulle önska, trots att vi har ökat bemanningen kraftigt, säger Gjensidiges kommunikationschef Bjarne Rysstad i en presskommentar.
Enligt Bjarne Rysstad är detta en av de allra största skadehändelserna någonsin, med tanke på alla försäkringsärenden som har kommit in till bolagen, framförallt när det gäller reseförsäkringen.
Gjensidige väntar sig också att antalet ärenden kommer att öka kraftigt framöver, med tanke på att det har beslutats att ge ersättning för tidigarelagda hemresor och avbeställningar av utlandsresor.
Försäkringskunder i Norge som har ersättningsanspråk uppmanas att i möjligaste mån göra skadeanmälningar digital istället för att kontakta bolagen via telefon.