Tryg-koncernen tror på combined ratio på 86 procent i år
Den danska Tryg-koncernen, som omfattar svenska Moderna Försäkring, meddelade på fredagen att man förväntar sig ett försäkringstekniskt resultat för helåret 2020 på 3,3 miljarder DKK, motsvarande 4,9 miljarder svenska kronor. Uppskattningen är att combined ratio för helåret kommer att vara cirka 86 procent.
Naturligtvis förväntar sig inte Tryg-koncernen att gå opåverkade ur corona-krisen.
Hittills i år uppgår förlusten på bolagets aktieplaceringar till cirka 1,1 miljarder DKK, motsvarande 1,6 miljarder SEK, och man deklarerar redan nu att koncernmålet när det gäller avkastning på eget kapital inte kommer att uppnås.
Men när det gäller den underliggande försäkringsrörelsen tror Tryg på en positiv utveckling. Även om man ser en ökning av skadekostnaderna inom reseförsäkring, garantiförsäkring, grupplivförsäkring och avbrottsförsäkrin så räknar man med ett förbättrat resultat inom motorförsäkring, olycksfallsförsäkring och hemförsäkring. Detta med utgångspunkt bland annat från att aktiviteterna i samhället går ned under corona-krisen. Dock pekar Tryg på att den ekonomiska krisen i corona-smittans spår kan leda till minskade premieintäkter, framförallt inom industri- och företagsförsäkring.
Tryg-koncernen meddelar också att man nu kommer att övergå från kvartalsvis till årsvis aktieutdelning, med hänsyn till den ekonomiska osäkerheten och uppmaningar från tillsynsmyndigheter i EU, Norge och Danmark om att iaktta försiktighet när det gäller kapitalbasen i finansiella företag.
Så här kommenterar Trygs koncernchef Morten Hübbe situationen för bolaget i ett pressmeddelande på fredagen:
— Tryg, som ett ledande försäkringsbolag i Norden, spelar en viktig roll i samhället. Även om de flesta av våra medarbetare hemifrån, är vi glada över att kunna ha fortsatt tät kontakt med kunderna och kunna hjälper dem med deras behov och frågor i dessa svåra tider. Det är troligt att vi får se ytterligare utmaningar för ekonomin och samhället framöver. Därför är det också väldigt betydelsefullt att vi hittar bra lösningar i framtiden i samarbetet med våra partners och kan erbjuda de bästa lösningarna för våra kunder.