FI: Ett svenskt skadebolag bröt vid årsskiftet mot lagens solvenskrav
Vid årsskiftet underskred ett svenskt skadeförsäkringsbolag den lagstadgade kvoten för solvenskapitalet. Det framgår av Finansinspektionens statistik över försäkringsföretagens solvenssituation, som publicerades under onsdagen. I dag har dock bolaget återställt sin solvens.
FI genomför varje kvartal en översiktlig granskning av samtliga försäkringsföretag, utifrån ett antal gränsvärden som är uppsatta för olika nyckeltal. Detta sker i samband med den regelbundna Solvens 2-rapporteringen till FI.
Denna översiktliga granskning sker enligt en process som kallas för Snabbspåret. Snabbspårsprocessen utgör, enligt FI, ett led i den löpande tillsynen och ett sätt för FI att kunna arbeta riskbaserat i sin tillsyn.
Detta är det andra gången som FI publicerar sådan kvartalsstatistik om försäkringsföretagens solvenssituation. Första publiceringen avsåg tredje kvartalet 2019.
Vid granskningen för det tredje kvartalet var det inget bolag som underskred den lagstadgade kvoten för solvenskapitalkravet. Men vid utgången av fjärde kvartalet var det alltså ett bolag som låg under det lagstadgade kravet för solvenskapitalet. Det framgår inte av informationen från Finansinspektionen vilket bolag det rör sig om.
Förutom det bolag som vid årsskiftet underskred nivån för solvenskapitalkravet, är det inget bolag som ens är i närheten av att komma under 100 procent. Samtliga övriga bolag har en kvot för solvenskapitalet som överstiger 120 procent. Det är en kraftig förbättring jämfört med tredje kvartalet då hela fyra skadeförsäkringsbolag låg under 120 procent, må vara att inget bolag alls då låg under nivån 100 procent.
Inget livbolag har hittills legat under 120 procent i solvenskapitalkvot, vare sig vid utgången av tredje eller fjärde kvartalet.
Enligt FI:s sammanställning är det inget bolag — vare sig skadeförsäkringsbolag eller livbolag — som underskrider den lagstadgade kvoten för minimikapitalkravet på 100 procent.
Sak & Liv har frågat Finansinspektionen om ytterligare detaljer om rapporteringen om försäkringsbolagens solvenskapital. Frågorna har besvarats via e-post av Peter Svensson, senior pressekreterare vid Finansinspektionen.
Ni berättar inte vilket bolag det handlar om, som inte vid årsskiftet uppfyllde lagens krav på solvenskapital. Vad är skälet till det?
— Det kan FI inte svara på då det rör affärs- och driftförhållanden hos ett företag under tillsyn och det kan antas att denne lider skada om uppgiften röjs (Offentlighets- och sekretesslagen [2009:400] 30 kap. 4 § 1 st 1 p).
Går det att säga när informationen om vilket bolag det handlar om kan bli offentlig?
— Sekretessen gäller så länge företaget kan antas lida skada om uppgiften röjs eller som högst i 20 år (OSL 30 kap. 4 § 2 st).
Vad innebär det faktum att bolaget inte uppfyller lagens krav på solvenskapital? Vilka särskilda rapporteringskrav ställs, vilken tidsfrist har bolaget för att uppfylla lagens krav? Kan FI dra in koncessionen för ett bolag som inte uppfyller kraven?
— Så fort ett försäkringsföretag som tillämpar Solvens 2 vid beräkningen av sitt kapitalkrav bedömer att företaget riskerar att inte leva upp till solvenskapitalkravet (SCR) under de kommande tre månaderna ska FI kontaktas. Försäkringsföretaget ska omedelbart underrätta FI om företaget inte lever upp till SCR (8 kap. 12 § försäkringsrörelselagen (2010:2043).
— Om ett försäkringsföretag inte uppfyller SCR kommer FI att skicka ett föreläggande till företaget. I detta ställs två krav på företaget. Det ena kravet är att företaget ska upprätta en realistisk åtgärdsplan som ska lämnas in till FI för godkännande. Det andra kravet är att företaget vidtar nödvändiga åtgärder för att uppfylla SCR (FRL 18 kap. 4 §).
— När ett försäkringsföretag inte uppfyller SCR kommer FI att ha en dialog med företaget. Genom dialogen och de upplysningar som ett försäkringsföretag måste lämna om sin verksamhet efter begäran från FI, kan FI bedöma om det finns ett behov av ytterligare åtgärder t.ex. att förlänga tidsfristen för att åter uppfylla SCR. Givet det nu rådande marknadsläget har FI förståelse för att det samlade kapitalet i företaget kan falla under SCR och dialogen kommer att ta sikte på att återställa solvenssituationen utifrån det aktuella marknadsläget.
— Företaget måste uppfylla de nämnda kraven inom vissa tidsfrister. Åtgärdsplanen ska vara upprättad och överlämnad till FI inom två månader från dagen då bristerna konstaterades. Företaget ska åter uppfylla SCR inom sex månader från dagen då bristerna konstaterades. Tidsfristen för att åter uppfylla SCR kan förlängas av FI med tre månader om det är lämpligt. Om EIOPA fastställer att det råder exceptionellt svåra förhållanden kan perioden förlängas med högst sju år. (FRL 18 kap. 5 §).
— Om ett företag inte inom de tidsfrister som anges har vidtagit de åtgärder för att åter uppfylla SCR som finns angivna i en godkänd åtgärdsplan får FI återkalla tillståndet (FRL 18 kap. 13 § 4 p).
Den senaste tidens turbulens på kapitalmarknaderna har inneburit att många försäkringsbolag har fått försämrad solvens jämfört med vid årsskiftet, som FI:s rapport om försäkringsbolagens solvens avser. Går det att säga något om hur bolagets solvenssituation har förändrats sedan årsskiftet?
— Bolaget har återställt sin SCR.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av mer information ur FI:s statistik över solvensrapporteringen vid årsskiftet.