25 % ökning! 2,5 miljoner besökte Konsumenternas webbplats 2019
Förra året hade webbplatsen konsumenternas.se 2,5 miljoner besök — motsvarande en ökning med 25 procent jämfört med 2018. Det framgår av verksamhetsberättelsen för Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Webbplatsen konsumenternas.se drivs av försäkringsbyrån tillsammans med Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Under året hade Konsumenternas Försäkringsbyrå även cirka 11 000 direkta kontakter med konsumenter.
— Vi ser en del tydliga mönster i de kontakter vi har med konsumenter och återkopplar allt relevant till branschen. I en del klagomål har försäkringsbolagen fattat ett korrekt beslut men brustit i sin motivering. Då hjälper vi konsumenterna att förstå besluten, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas Försäkringsbyrå, i en presskommentar.
Under året påbörjades arbetet med en ny webbplats. Jämförelserna av försäkringar kommer även fortsättningsvis att centrala. Ambitionen är att göra jämförelserna mer intuitiva och interaktiva. Den nya webbplatsen kommer att lanseras senare i år.
— Mycket har hänt under de 40 år som försäkringsbyrån har funnits. Men behovet av oberoende vägledning tycks inte minska. Att arbeta med konsumenternas bästa i fokus är ett viktigt uppdrag. Det märker vi inte minst i dessa tider då det uppstår många frågor runt försäkring med anledning av coronaviruset, säger Anna-Karin Baltzari Danfors.
Här kan du ta del av verksamhetsberättelsen.