Förlust på —1,7 miljarder kronor för Swedbank första kvartalet
Under första kvartalet i år gick Swedbank, som tidigare aviserats, med förlust. Resultatet blev —1 687 miljoner kronor efter skatt jämfört med en vinst på 4 428 miljoner kronor motsvarande period föregående år, framgår det av bankens kvartalsrapport i dag på morgonen.
Intäkterna minskade under perioden med 10 procent till 10 232 (11 362) miljoner kronor.
För Swedbank Försäkring ökade premievolymen — summan av inbetalda premier och inflyttat kapital — till 8 miljarder kronor jämfört med 5 miljarder kronor under fjärde kvartalet förra året.
Det förvaltade kapitalet sjönk under första kvartalet i år med 12 procent till 194 miljarder kronor. Området Avtalspension står för 98 miljarder kronor, kapitalförsäkring för 61 miljarder kronor och tjänstepension för 26 miljarder kronor.
I Estland och Litauen är Swedbank det största livförsäkringsbolaget och i Lettland det tredje största. Marknadsandelarna mätt som inbetalda premier uppgick i fjärde kvartalet till 41 procent i Estland, 20 procent i Litauen och 23 procent i Lettland.
VD Jens Henriksson säger i sin kommentar till bankens resultat bland annat att det börjar bli dags att blicka framåt, efter diskussionen om misstänkt penningtvätt och dålig ledningsstruktur:
— Sedan mitt tillträde som vd har jag genomfört ändringar i bankens koncernledning som berör många affärs- och produktområden samt de centrala koncernfunktionerna. De utvärderingar som initierats av bankens kultur och bolagsstyrning kommer att ge värdefull insyn och redskap för att ytterligare stärka upp vårt arbetssätt – såväl internt i banken som med våra kunder. Med utredningarna bakom oss kan vi nu rikta blicken framåt. Fokus flyttas från 2007 till 2025.
Han meddelar också att en ny strategi för banken kommer att presenteras senare under året:
— När vi närmar oss årets slut kommer vi att ha slutfört stora delar av vårt åtgärdsprogram, kommit längre i de amerikanska utredningarna samt haft den nya koncernledningen på plats under en längre period. Vi kommer då att kunna presentera en mer detaljerad plan för hur vi ska vidareutveckla bankens kunderbjudande och öka effektiviteten. Fokus ligger på att återigen fullt ut förtjäna myndigheternas och omvärldens förtroende.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten.