FI: Nu är kunderna mer nöjda med personskaderegleringen
Missnöjet med försäkringsbolagens personskadereglering har minskat, skriver Finansinspektionen i en promemoria till regeringen. FI markerar också att man ser positivt på branschens självreglerande åtgärder med på kvalitetssäkring av skaderegleringen och kommunikationen med skadelidande.
Under många år har FI haft kritiska synpunkter på försäkringsbolagens personskadereglering.
FI har publicerat flera rapporter där man har pekat på behovet av förbättringar av personskaderegleringen med utgångspunkt från att många kunder har varit missnöjda efter sina kontakter med försäkringsbolagen.
Men nu verkar det som om missnöjet med bolagens skadereglering har lagt sig.
I en promemoria till finansdepartementet skriver FI att bolagen har genomfört en rad förbättringar efter påpekanden från FI. Bland annat har försäkringsbranschen vinnlagt sig om ett mer begripligt språk i de medicinska bedömningarna, satsat på utbildning och genomfört förbättringar av rutiner vid skaderegleringen.
Och nu verkar åtgärderna ha gett resultat, menar FI.
— FI ser positivt på branschens fortsatta självreglerande åtgärder och särskilt på att den har fokuserat på kvalitetssäkring av skaderegleringen och kommunikationen med skadelidande. Detta sammantaget förefaller att kunna bidra till en lösning av den grundproblematik som har resulterat i klagomål på regleringen av personskador och som framförallt har visat sig i ett bristande förtroende för den medicinska rådgivningen, heter det i FI:s samlade bedömning av utvecklingen när det gäller försäkringsbolagens personskadereglering.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av promemorian från FI om personskaderegleringen.