Cap Gemini: Så utmanas de traditionella bolagen av digitaliseringen
Digitaliseringen i Sverige ökar nu snabbare än någonsin! Det framgår av Capgemini och Efmas analys World Insurance Report 2020 — där man också konstaterar att detta i förlängningen kan innebära en stor utmaning för traditionella försäkringsbolag.
En av slutsatserna i World Insurance Report 2020 när det gäller Sverige är att antalet kunder födda 1980 och tidigare som frekvent genomför digitala och mobila transaktioner har ökat från 16 procent år 2018 till i år hela 75 procent!
Det innebär att Sverige är ett av de länder där den allmänna digitaliseringen har ökat snabbast. Globalt har motsvarande andel gått från 30 procent 2018 till 64 procent. Enligt rapporten innebär den nuvarande corona-krisen dessutom att trenden skyndas på, när många tvingas gå över till digitala aktiviteter när fysiska möten inte fungerar som vanligt.
Rapporten visar också att dagens kunder inte förlitar sig på en enda källa när man planerar för viktiga köpbeslut. Bara 30 procent uppger att de får tillräcklig information från sitt försäkringsbolag. Istället utför allt fler egen research online, och recensioner och jämförelsesajter blir allt viktigare för köpbesluten.
Försäkringskunderna är i dag ofta på jakt efter bekvämlighet och närhet — vilket icke-traditionella aktörer som stora techbolag och nischade aktörer kan erbjuda. I World Insurance Report 2016 uppgav 17 procent att de var villiga att testa en försäkring från ett stort techbolag. År 2020 har siffran fördubblats till 36 procent.
– Vi ser att försäkringsbranschen förändras i snabb takt, vilket gör att många traditionella försäkringsbolag har fortsatt svårt att hänga med i utvecklingen. Kundernas digitala mognad ökar och ställer högre krav på bolagens tjänster, som inte bara tävlar med pris utan även behöver matcha kundernas varierande försäkringsbehov och önskan om en förbättrad kundupplevelse, säger Kevin Jiang, försäkringsexpert på Capgemini Invent i Sverige, i en kommentar till rapporten.
World Insurance Report 2020 baseras på två primära källor: 2020 Global Insurance Voice of Customer Survey och 2019 Global Insurance Executive Interviews som totalt täcker in 32 olika marknader världen över, däribland Sverige.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av hela rapporten.