Tydliga: Över 50 procent av förmedlarna tror på tillväxt
Trots problemen med bolagens villkorstolkning under corona-krisen, tycks det vara långt ifrån någon kris i förmedlarbranschen. Över 50 procent av Tydligas förmedlare tror på en ökad omsättning framöver, rapporterar Tydliga.
Sak & Liv kunder på måndagen berätta om Tydligas rapport där man ifrågasätter försäkringsbolagens agerande och tolkning av försäkringsvillkoren, i kölvattnet på coronba-krisen.
Per Bryner, marknadschef för sakförsäkring inom Tydliga, säger till Sak & Liv att en bakgrund till rapporten är att många förmedlare har hört av sig med frågor om varför försäkringsbolagen inte stöttar sina kunder mer under pandemin:
— När man ser hur försäkringsbolagen agerar kan man inte låta bli att tänka på Strindbergs ”Röda rummet” och försäkringsbolaget Triton. Man nekar skador och gör villkorstolkningar som gynnar ägarna, istället för att bry sig om kunderna i första hand. Det spär på bilden av att ”vad ska man med en försäkring till när man ändå inte får ut någon ersättning när det verkligen behövs?”. Vi ser också exempel på hur småföretag frågar om det är möjligt att dela upp försäkringspremien kvartalsvis — för att förbättra likviditeten i dagens tuffa läge — men får blankt nej hos flera bolag. Jag skulle önska att försäkringsbolagen ser till helheten istället för att hålla fast vid stelbenta regler.
— Men man ska inte sticka under stol med att vi är ett partsintresse. Det är därför vi tycker att det vore mycket lämpligare att finansdepartementet eller Finansinspektionen genomför en djuplodande genomgång av hur försäkringsbranschen agerar under pandemin.
Många förmedlare har problem i dagens situation. Det är svårt att ägna sig åt nykundsbearbetning när det avråds från fysiska möten; något som inte minst får betydelse för nyetablerade företag.
Samtidigt innebär inte corona-krisen något totalt mörker för förmedlarbranschen — tvärtom!
— När vi gör undersökningar bland våra medlemsföretag bedömer fler än 50 procent att de kan öka sin omsättning framöver. En effekt av corona-krisen som man kanske inte tänker på är att det finns tid att ägna sig åt kundvård — och att kunderna också har tid över att resonera om försäkringsskydd. Många av våra förmedlare har också uppskattat att vi har lanserat en inkomstförsäkring mitt under krisen. Det ger en anledning att höra av sig till kunderna, och försäkringen är också efterfrågad av många företag.
— Även försäkringsbolagen har ju i stor utsträckning anledning att se positivt på situationen, åtminstone på kort sikt. Jag har haft kontakt med företag i reseförsäkringsbranschen som säger att man nog kan visa upp väldigt fina siffror framöver — med tanke på att knappast någon kan resa i tjänsten, samtidigt som premien för året redan är betald.
En annan extraförsäkring som vissa förmedlarbolag har sett stort intresse för är ett kompletterande skydd för hemarbete till TFA. Men Tydliga har gjort bedömningen att det inte behövs något sådant komplement till TFA-försäkringen. Vad har ni fått för reaktioner?
— Tydliga har mottagit flera frågor från våra förmedlare om vi anser att arbetsgivare behöver komplettera sin TFA försäkring vid hemarbete. Baserat på Tydligas analys har vi valt att avstå från att förmedla produkten då vi ej kan se något större behov för denna xtra försäkring till företag. Frågan man kan ställa sig är om det finns ett behov av produkten pga att ett stort antal anställda råkar ut för olycksfall i samband med arbete i hemmet och som TFA nekar ersättning till?
I er rapport refererar ni till att det har inletts grupptalan i Storbritannien när det gäller tolkningen av försäkringsvillkor. Har ni några tankar på att inleda något liknande i Sverige?
— Vi har diskuterat det, men känner att det i så fall får komma i steg två. Nu har vi tagit fram en rapport, och hoppas att någon på FI eller departementet ska uppmärksamma behovet av en granskning, säger Per Bryner till Sak & Liv.