Lina Gooch ska ansvara för Folksams Idé och Produktion
Lina Gooch har rekryterats till Folksam som avdelningschef för Idé och produktion.
Hon börjar sin anställning den 1 juni och kommer närmast från egen verksamhet som varumärkeskonsult. Tidigare har hon arbetat som strategisk projektledare på Nord DDB med ansvar för McDonalds, som marknadschef i bilbranschen på bland annat Skoda och Fiat, och som strategisk projektledare på reklambyråer som King, Acne och DDB med ansvar för bland annat Com Hem, Flygbussarna och Max hamburgare.
— Jag är väldigt glad över att ha rekryterat in Lina Gooch som ny chef till vårt ledningsteam inom Marknad och kundutveckling. Lina har helt rätt profil, kompetens och värderingar för att leda hela kreatörsteamet hos oss. Det är en viktig pusselbit som nu är på plats för att vi ska bli än mer framgångsrika med vår inhousesatsning, säger Folksams marknadschef Lena Strand i en presskommentar.
Lina Gooch kommenterar sin nya anställning så här i sin kommentar:
— Folksam är ett sympatiskt och hållbart varumärke med en värdegrund och människosyn som ligger i linje med min egen. Något som för mig är oerhört viktigt. Varannan svensk är försäkrad genom Folksam. Ett stort företag men för alla, det är fint. Jag ser verkligen mycket fram emot att få vara delaktig i att utveckla den kreativa processen och skapa stark och trovärdig kommunikation tillsammans med mitt nya team.
Folksam har valt att bygga upp egen inhouseverksamhet istället för att välja en annan traditionell reklambyrå, efter det att Folksam och ÅkestamHolst under förra året gick skilda vägar efter nio års samarbete. Ett första steg var att förstärka det interna teamet med ett långsiktigt samarbete med kreatörerna Johan Holmström och Gustav Egerstedt.