”Båtmotorstölder har halverats, men vad händer när gränserna öppnas?”
Under maj månad nästan halverades antalet båtmotorstölder i Sverige jämfört med motsvarande period föregående år. Men när gränserna öppnas igen finns det risk att stölderna åter ökar till samma nivå, skriver Svedea — som nu efterfrågar skarp lagstiftning om utförselkontroll i Sverige.
Statistik från Polisen som visar att stölderna av båtmotorer har minskat kraftigt under den pågående coronapandemin. I maj förra året stals 225 båtmotorer, i år bara 115 –vilket motsvarar en minskning med 49 procent.
Många båtmotorstölder i Sverige organiseras av internationella stöldligor som för ut motorer ur landet till ett värde av uppskattningsvis över 200 miljoner kronor årligen. Motorerna transporteras ut ur landet för att hamna i destinationer som Polen, Baltikum, Grekland, Turkiet eller Ukraina.
Sverige är i dag det enda av de skandinaviska länderna som saknar utförselkontroll. Därmed drabbas vi hårdast av de internationella ligornas båtmotorstölder.
– Statistiken bekräftar bara det vi redan vet – att stöldgodset lämnar Sveriges gränser. Det stopp i sjötrafiken som coronapandemin lett till har inneburit problem för de kriminella nätverken, säger Rino Carlsson, nationell samordnare för Båtsamverkan på Polisen region Stockholm, i ett pressmeddelande från Svedea.
Det har presenterats förslag på hur man genom samverkan skulle kunna bekämpa stöldligorna. En utredning lades fram i februari med flera åtgärdsförslag, men det är tveksam om det kommer att införas innan gränserna öppnas igen.
– Många av förslagen som myndigheterna presenterat är bra. Men det är obegripligt att en fungerande utförselkontroll inte finns på plats redan – det har varit på gång sedan 2006, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkringar på Svedea, i en kommentar.
– Hinner våra folkvalda politiker driva igenom några motåtgärder innan stöldligorna återigen får härja fritt? Vi vill snarast se en tidplan med åtgärder och vilken myndighet som ansvarar för vad. Och vi har hundratusentals fritidsbåtsägare med oss.