Tydliga inleder samarbete med advokatfirma om corona-tvister
Förmedlarorganisationen Tydliga har inlett ett samarbete med Advokatfirman DLA Piper när det gäller juridisk biträde vid tvister om avbrottsförsäkringsskydd med koppling till corona-krisen. Dessutom inleder Tydliga ett samarbete med Kapatens Partners AB när det gäller finansieringen av rättegångskostnader.
Redan i dag har ett antal förmedlare inom Tydliga kontakt med kunder inom branscher som event, konferens och hotell som avser att ta rättsskyddsförsäkringen i anspråk sedan de fått nej från försäkringsbolag på sina skadeanmälningar under avbrottsförsäkringen.
— Vi centralt på Tydliga har under den senaste tiden, i och med Corona/Covid-19, mottagit ett flertal frågor om hur ni förmedlare ska informera era kunder gällande avbrottsförsäkringar, skriver Tydliga som en bakgrund till samarbetet med DLA Piper och Kapatens.
Kapatens Partners AB är ett investmentbolag som bidrar till att finansiera tvister genom att betala alla rättegångskostnader, mot en vinstdelning. Det innebär att kunden inte står för någon kostnad vid förlust i ett rättsfall.
Advokatfirman DLA Piper driver redan i dag ett antal processer som gäller avbrottsförsäkringar, bland annat den tvist där Sturecompagniet har stämt Gjensidige som vi berättat om i en tidigare artikel.
— Kunder och förmedlare är vana att söka svar på sina frågor hos det försäkringsbolag där försäkringen har tecknats. I fall där fråga kan avse stora försäkringsvärden så kan det finnas goda skäl att ta hjälp från någon utomstående, säger Fredrik Wiberg, Special Counsel på DLA Piper. Fredrik Wiberg har tidigare varit VD för värdepappersbolaget United Securities där Tydliga äger hälften av aktierna.
— Men det går inte att ge något självklart svar på hur rättsläget ser ut. Försäkringsbolagen har olika typer av villkor och också olika slags undantag.
Ni företräder i dag Sturecompagniet i tvisten med Gjensidige. Kan du säga något om hur omfattande du bedömer att tvisterna i kölvattnet på corona-krisen kan komma att bli?
—Advokatetiskt får vi inte kommentera individuella ärenden, men ofta förutsätter rätt till ersättning från epidemiavbrottsförsäkringar att det i grunden finns ett beslut om ingripande från en myndighet. Vi har den senaste tiden sett ett antal beslut från Folkhälsomyndigheten och andra myndigheter som påverkar en lång rad företag. Om dessa beslut anses vara sådana ingripanden som avses i försäkringsvillkoren för epidemiavbrottsförsäkringen kan det — mot bakgrund av att många företag berörs, exempelvis barer och restauranger — generellt sett bli mycket omfattande.
Enligt Tydliga ska en kund som drabbats av avbrott under corona-krisen först anmäla skadan till sitt försäkringsbolag. Om försäkringsbolaget ger kunden ett avslag, har man rätt till omprövning och möjlighet att ompröva beslutet via sitt rättsskydd i företagsförsäkringen. Kunden kan då anlita ett ombud, exempelvis Tydligas samarbetspartner. Vid behov kan kunden också använda sig utav Tydligas samarbete med Kapatens för att se över eventuella möjligheter till finansiering utav en process.