Ny Folksam-rapport: Allt fler yrkesförare kör för fort

• ”En sorglig utveckling.” Folksams trafikforskningschef Anders Kullgren beskriver utvecklingen av yrkesförarnas fortkörning som nedslående.
Andelen yrkesförare som bryter mot hastighetsgränser har ökat kraftigt jämfört med föregående år. Det visar sig när Folksam för tredje året i rad mäter hastighetsöverträdelser bland yrkesförare. Resultatet av undersökningen beskrivs av Folksam som ”nedslående”.
Enligt Folksams mätningar kört yrkesförare för fort i 71 procent av de uppmätta fallen. Det är en ökning med 10 procentenheter sedan 2019, och med 13 procentenheter sedan 2018. Även andelen grova överträdelser — fortkörningar mer än 10 km/h för fort — har ökat kraftigt. I snitt kör yrkestrafiken nu cirka 8,6 km/h för fort.
– Det är en sorglig utveckling som vi ser. Istället för att yrkeschaufförer i högre grad följer hastighetsföreskrifterna, så går trenden åt motsatt håll. Det är bara på 80-vägar vi ser att hastigheterna följs i högre utsträckning än tidigare, men även där är det över 60 procent som kör för fort enligt våra mätningar. Samtidigt vill jag lägga in en liten brasklapp att det kan finnas ett visst samband mellan minskad trafik på vägarna under Corona, och de hastighetsökningar vi nu ser, säger Anders Kullgren, forskningschef Folksam.
Årets mätningar visar, precis som föregående år, att det i första hand är på 30- och 40-vägar som yrkesförare kör för fort. Samtidigt har i år har även antalet fortkörningar på 60-vägar stuckit iväg. 88 procent av de mätta fordonen körde för fort på 60-vägar, medan andelen fortkörningar på 30-vägar var 80 procent och 85 procent på 40-vägar.
– Vi vet att risken att dö ökar både för den som kör bilen, och för oskyddade trafikanter med varje km/h man kör för fort. Om man exempelvis kör 51 km/h istället för 50 km/h ökar dödsrisken med 5—10 procent för föraren vid kollision mot ett annat fordon. Kör man på en fotgängare så ökar dödsrisken vid samma hastighetsökning med 10-15 procent. Eftersom även små fortkörningar ökar risken markant är det mycket olyckligt att de grövre fortkörningarna blir allt fler, säger Anders Kullgren.
Taxi är den bransch som har flest fortkörningar. Även färdtjänst och bud-, transport-, och logistikfordon bryter hastighetsgränserna i mycket hög utsträckning. Dock syns en positiv trend bland taxi- och färdtjänstförare på 30-vägar.
Busschaufförer kör för fort i 60 procent av fallen att jämföra med 47 procent 2019.
Det går att se en skillnad mellan företag som är ISO 39001-certifierade och de som inte är det. Företag med ISO kör för fort i 49 procent av fallen, och de utan i 74 procent.
– Ett stort ansvar för fortkörningarna vilar på transportföretagen och inte enbart på den enskilde föraren. De har ett ansvar att skapa förutsättningar för att deras transporter sker på ett trafiksäkert sätt där hastighetsbegränsningarna följs. Här kan ISO-certifieringen vara ett verktyg. Men vi ser dock att fortkörningarna även för certifierade företag har ökat kraftigt vilket visar på att det inte räcker att ha en certifiering om den inte efterlevs, säger Anders Kullgren.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Folksams rapport.