Eiopa: Corona-krisen gör att bolagen bör se över sina produkter
Den europeiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten Eiopa kommer nu med en uppmaning till försäkringsbolagen i Europa att att se över sin försäkringsprodukter med anledning av corona-pandemin.
Eiopa påpekar i sitt uttalande — som är en uppföljning av ett ställningstagande från den 1 april— att det viktigt för försäkringsföretagen att bedöma om produkterna påverkats av pandemin och om produkterna fortfarande uppfyller kraven på konsumentnytta.
Därför uppmanas nu alla försäkringsföretag att:
- Identifiera produkter som påverkas av corona-pandemin
- Bedöma om dessa produkter innebär en risk att företagen inte agerar med konsumentens bästa i fokus
- Överväga eventuella åtgärder med anledning av detta
Eiopa betonar att om det finns risk att produkterna inte är i linje med konsumenternas intresse, förväntar man sig korrigeringar.
— Det är mycket viktigt att försäkringsbolagen låter konsumentintresset vara kärnan i sin respons när det gäller Covid-19-pandemin, skriver Eiopa i en kommentar till sin rekommendation.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Eiopas uttalande.