Morten Thorsrud varnar för att kunder kan vara felförsäkrade
Ifs VD och koncernchef Morten Thorsrud uppmanar privatpersoner och företag att kontakta sitt försäkringsbolag för att gå igenom sina försäkringar, eftersom många kunder i dag kan vara fel försäkrade med hänsyn till corona-krisen.
— En av våra viktigaste uppgifter är att vara rådgivare till våra kunder. Den senaste tiden har vi sett flera exempel på kunder som inte är rätt försäkrade efter coronatidens första fas, därför kommer vi nu med denna uppmaning, säger Morten Thorsrud i ett pressmeddelande.
— Några företag har fått kraftigt ökad omsättning som ändrar deras försäkringsbehov, medan andra har permitterat anställda. I sommar har flera av oss kört många fler mil på semestern än vi brukar och bör därför kanske anpassa vår årliga körsträcka. Några har byggt ut huset, investerat i ett semesterboende eller köpt båt. Det har varit stora förändringar för många och det är viktigt att vi ser till att vi säkerställer att kunderna är rätt försäkrade.
Morten Thorsrud kommenterar i pressmeddelandet från If även kvartalsresultatet som presenterades under onsdagen. Han påpekar att den period vi har varit igenom visar hur viktigt det är med ett solitt försäkringsföretag som kan hjälpa kunderna under en svår tid:
— Under det andra kvartalet hade vi stora utgifter kopplade till reseförsäkringen. Samtidigt ledde mindre trafik på vägarna till färre motorskador, och dessa två poster balanser varandra mer eller mindre. Vi har emellertid reassurance på reseförsäkringen som täcker delar av tappet från reseskadorna. Det är anledningen till att vi kan presentera ett mycket gott resultat för det andra kvartalet, säger Morten Thorsrud i sin kommentar.
Resultatet för If under andra kvartalet visade att totalkostnadsprocenten sjönk till 80,5 (83,0). För första halvåret var totalkostnadsprocenten 82,1 (84,7). Det tekniska resultatet för kvartalet uppgick till 2 316 (1 982) miljoner kronor. För första halvåret var det tekniska resultatet 4 239 (3 515) miljoner kronor. Premieinkomsten för det andra kvartalet steg till 11 867 (11 956) miljoner kronor. För det första halvåret var koncernens samlade premieinkomst, enligt If, 30 347 (29 151) miljoner kronor.
På den svenska marknaden uppgick premieinkomsten under det andra kvartalet till 4 864 MSEK (4 686) miljoner kronor. Under första halvåret var den samlade premieinkomsten i Sverige 9 939 (9 479) miljoner kronor. Det tekniska resultatet uppgick till 1 193 (848) miljoner kronor för det andra kvartalet 2019 och för första halvåret var det tekniska resultatet 2 362 (1 677) miljoner kronor. Totalkostnadsprocenten i Sverige sjönk till 70,8 (78,5) för det andra kvartalet och till 70,9 (78,3) sammantaget för det första halvåret.
Enligt If minskade biltrafiken i Norden snabbt under corona-krisens första skede men antalet anmälda skador visar nu att trafiken är tillbaka på normal nivå.
— Eftersom många använt bilen under hemmasemestern kan det bli så att skadestatistiken hamnar i nivå med ett vanligt år, trots den betydande nedgången tidigare i år, säger Morten Thorsrud.
Under första halvåret fick If in cirka 53 000 reseförsäkringsärenden i Norden som är kopplade till corona. De flesta ärendena är från norska kunder och drygt 80 procent av dem gäller avbeställningar. Den totala kostnaden för detta uppgår till 400 miljoner kronor.