Paydrive ökade sin omsättning under förra året med 54 procent
Under förra året ökade omsättningen för Paydrive AB med 54 procent till 12,6 miljoner kronor, jämfört med 8,2 miljoner kronor år 2018. Samtidigt minskade underskottet i verksamheten till —13,7 (—23,1) miljoner kronor, framgår det av bolagets årsredovisning.
Paydrive erbjuder en digital bilförsäkringslösning där premien baseras bland annat på körstil och körsträcka. Bolaget fungerar som förmedlare med Gjensidige som försäkringsgivare. VD och grundare är Andreas Broström.
Av årsredovisningen för 2019 framgår det att bolaget under året haft fokus på förbättrad lönsamhet. Både personalkostnader och externa kostnader har minskat under året.
Antalet kunder vid årets slut uppgick till 7 400.
Antalet anställda var förra året nio personer. Under mars i år gick man ned till åtta anställda.
Under 2019 genomfördes två nyemissioner av aktier och konvertibler till befintliga ägare.
I årsredovisningen sägs att corona-krisen påverkat bolaget under 2020 eftersom försäkringspremien delvis är milbaserad och bilkörandet gick ned under pandemins inledning.
VD Andreas Broström kommenterar bokslutet så här för Sak & Liv:
— Vi är glada över den kraftiga intäktsökningen på över 50% – det bästa tecknet på att man gör något kunderna gillar. Men samtidigt vill jag absolut inte vifta bort förlusterna som ju minskade rejält men som fortfarande är betydande. Det är inte direkt någon hemlighet i branschen att vi under 2019 fick växa upp på Paydrive och stenhårt fokusera på lönsamhet. Det var ett stålbad som vi klarade. Under 2020 har vårt fokus fortsatt varit lönsam tillväxt och med nya tekniksamarbeten, kostnadseffektiv marknadsföring och en uppgraderad telematiktariff byggd på unik kördata är vi i bättre balans än någonsin.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av årsredovisningen.