Länsförsäkringars bästa tips när du återvänder till hemmakontoret
Hur gör man för att på bästa sätt återvända till hemmakontoret efter semestern, detta märkliga år dominerat av corona-pandemin? Länsförsäkringar har tagit fram tips för att lyckas med återstarten av hemmakontoret.
Enligt Länsförsäkringar är återgången till arbete efter semesterledigheten ofta förknippad med en liten uppförsbacke.
— Det kan vara hälsosamt att skynda litet långsamt och skapa en strukturerad arbetsdag. Inte gå upp i varv, utan behålla lugnet samtidigt som hjulen drar i gång, säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på Länsförsäkringar.
– Fortsatt distansarbete kan innebära ökade möjligheter till ett hälsosamt arbetsliv med större värden än tidigare. Men här finns också utmaningar med arbetsmiljö, effektivitet, psykisk ohälsa och känslan av ensamhet. Den sociala samvaron som återgången efter semester tidigare inneburit måste vi nu få till på nya sätt, men inte glömma bort!
Flera experter har lyft fram riskerna för ökad psykisk ohälsa i spåren av coronapandemin. En undersökning på uppdrag av DN visar att 51 procent anser att det mest negativa med distansarbetet är ensamheten och avsaknaden av kollegor.
– Med en situation i samhället där många företagare upplevt en kraftig nedgång i verksamheten och där riskerna för ökad psykisk ohälsa är stora, bedömer vi att ett antal faktorer behöver komma på plats för att säkra hälsa och sysselsättning. Det behövs tydliga förutsättningar för företagare gällande de så kallade stödpaketen under coronakrisen men även tydliga hänvisningar vart företagarna kan vända sig för att få stöd i arbetsmiljöarbetet, till exempel Arbetsmiljöverket och andra oberoende expertstöd, säger Kristina Ström Olsson.
Det här är några av Länsförsäkringars tips för ett hälsosamt hemarbetsliv
• För både arbetsgivare och medarbetare gäller att vi behöver ”se” varandra – oavsett om det sker via digitala kanaler eller vid fysiska ”corona-säkra” möten.
• Ta en promenad. En fördel med arbete hemifrån är tidsvinsten av att slippa resa till och från jobbet. Använd den tiden som du sparar på resor till och från jobbet till att komma ut och få lite frisk luft. Ägna en liten stund på vägen tillbaka att fundera igenom vad dina prioriteringar är för dagen.
• Ta fasta på samma råd som gäller vid arbete på kontoret: planera, prioritera, ta pauser minst varje timme! Främja din egen arbetsmiljö!
• Se till att ha kontakt via telefon, videomöte, mail och promenadmöten med kollegor, samarbetspartners eller nätverksgrupper. Det förhindrar ensamhetskänsla och ökar aktivitetsnivån. Att behålla team-känslan främjar även kreativitet och driver utvecklingen i verksamheten.
• När du avslutar dagens arbetspass, lägg cirka tio minuter på att planera och prioritera för morgondagen. På så sätt kommer du snabbare igång nästa dag och kan lättare hålla fokus. Det gör också att du lättare kan koppla av.