Omsättningen i Greater Than sjönk med 13 procent till 3,5 Mkr
Greater Thans omsättning under andra kvartalet i år sjönk med 13 procent jämfört med motsvarande period 2019, till 3,5 (4,0) miljoner kronor, framgår det av bolagets kvartalsrapport i dag. Samtidigt förbättrades resultat före skatt till ett underskott på —4,5 (—6,4) miljoner kronor.
VD Liselott Johansson säger i sin kommentar att bolaget levererar ett starkt resultat, givet omständigheterna; varmed i första hand syftas på Covid-19-pandemin.
— I spåren av Covid-19 har vi alla fått anpassat oss vi till helt nya förutsättningar. Verksamheter har snabbt fått ställa om, inte minst vad det gäller fysiska möten och resor. Den digitala konsumenten har klivit fram, och med den ett nytt konsumentbeteende och ändrade konsumtionsvanor. Mitt i detta befinner vi oss med kunder och prospekts som alla genomgår en snabb och accelererad digital transformation. Och med denna tydliga förändring kommer en ökad efterfrågan av vår digitala teknik, tjänster och produkter, heter det bland annat i VD-kommentaren.
— En starkt bidragande faktor till det ökade trycket är att allt fler försäkringskunder efterfrågar försäkringar som pris- sätts efter användande till skillnad från en fast årspremie. När flera länder stängdes ned, och fordon blev stillastående gjorde många försäkringsbolag återbetalningar av premier. I kölvattnet av detta ser man nu över om användar- baserad och dynamisk prissättning går att erbjuda som en basprodukt. I dessa processer kommer våra etablerade relationer, erfarenhet av dynamisk prissatt försäkring, AI och vår marknadsetablering till stor nytta.
Enligt Liselott Johansson känner man i bolaget i dag starka marknadssignaler:
— Därför har vi under kvartalet vässat vår strategiska utgångspunkt och fattat några strategiskt viktiga beslut som ytterligare kommer förstärka vårt fokus på genomförande – sälj och affärer, heter det i VD-kommentaren.
Liselott Johansson meddelar även att bolaget under hösten kommer vi att bredda sin ledningsgrupp för att omfatta spjutspetskompetenser inom digital marknadskommunikation, affärsdriven digital försäljning, digital tjänsteutveckling och ekonomi.
— Jag ser fram emot att med vårt drivna team, affärsorienterade ledningsgrupp, mogna kunder kunna skapa en helt unik digital position och lyfta vår affär till nästa nivå, skriver hon avslutningsvis i sin kommentar.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av kvartalsrapporten.