Folksam: 8 av 10 tunga fordon kör för fort utanför skolor
Åtta av tio förare av tunga fordon respekterar inte hastighetsbegränsningen i anslutning till skolor, framgår det av en undersökning från Folksam. I genomsnitt kör fler än sex av tio yrkeschaufförer för fort utanför skolor.
Det är tredje året i rad som Folksam mäter hastighetsöverträdelser bland yrkesförare. Nytt för i år är att även hastigheter utanför skolor mäts.
Enligt Folksams beräkningar skulle 80 liv om året kunna räddas i Sverige om hastighetsgränserna hölls. När Folksam nu för första gången mätt hur väl yrkesförare håller hastighetsbegränsningarna utanför skolor, visar det på att hela 64 procent av mätningarna utanför skolor körde förarna för fort.
Speciellt tyngre fordon var dåliga på att hålla hastighetsbegränsningarna. Bland tung trafik körde hela åtta av tio för fort utanför skolor. I genomsnitt höll de en fart som var 8,4 km/h över hastighetsgränsen. Var tredje förare av ett tungt fordon, 34 procent, körde mer än tio km/h för fort.
Även SL-bussar, som i andra mätningar inte haft överträdelser i samma utsträckning som andra branscher, körde för fort i 78 procent av mätningarna. Snitthastigheten var nästan tio km/h för fort.
– På vägsträckor med lägre hastighetsbegränsningar rör sig ofta oskyddade trafikanter. I år har vi även mätt om det skett fortkörningar utanför skolor. Även om det ser lite bättre ut där än på 30-vägar generellt så är det fortfarande en väldigt hög andel som kör för fort. Alla mätningar utanför skolor har skett mellan kl. 10-13, det vill säga tider då barnen är ute och leker på raster och lunch, säger Anders Kullgren, trafikforskare på Folksam, i en presskommentar.
Att hålla för hög hastighet ökar risken för allvarliga skador vid kollision med andra fordon och risken för dödsolyckor vid påkörning av fotgängare.
– Vi vet dessutom från tidigare studier att för barn upp till 14 år är risken än högre. Att då inte respektera 30-gränsen är allvarligt. Kör man dessutom för fort i ett tyngre fordon blir konsekvenserna allvarligare jämfört med för en personbil, säger Anders Kullgren.
Folksam har i sina mätningar speciellt noterat om det finns en skolskjutsskylt på taket på taxi- och färdtjänstbilar. Totalt sett i alla mätningar, och då inte bara utanför skolor, körde skolskjutsar för fort i 87 procent av fallen. I snitt körde de nästan 11 km/h över hastighetsbegränsningen.
– Att så många skolskjutsar kör för fort är oförsvarbart. Det handlar om företag som fått i förtroende att köra barn till skolorna. De fortsatt ökade hastighetsöverträdelserna på gator med låga gränser tyder på att den ökade risken det innebär att orsaka skador på oskyddade trafikanter inte ses som särskilt allvarlig hos flertalet transportbolag. Det rimmar illa med FN:s mål om hållbara städer i Agenda 2030, säger Anders Kullgren.