Storebrand beslutade om ny tuffare klimatpolicy
Norska Storebrand, där svenska SPP ingår, meddelar i dag på morgonen att man har fastslagit en ny tuffare klimatpolicy för sina placeringar. Den nya policyn innebär bland annat att man stoppar investeringar i företag som aktivt motarbetar Parisavtalets beslut om att minska utsläppen av växthusgaser.
Enligt Storebrand är tanken med den nya klimatpolicyn att den ska bidra till att öka tempot i den gröna omställningen. I den nya policyn utesluts bolag som aktivt bedriver lobbyverksamhet mot Parisavtalet och företag som får minst 5 procent av sina intäkter från kol och oljesand.
Några av de välkända globala energibolag som utesluts i Storebrands nya klimatpolicy är Exxon Mobil och Chevron, båda på grund av sin lobbyverksamhet riktad mot Parisavtalet.
– Vi har som mål att vara en ledande leverantör av hållbara investeringslösningar. Med den nya strategin stärker vi alla de verktyg som vi som investerare har tillgång till — genom en åtstramning av kriterierna för uteslutning, större investeringar i lösningar och en mer aktiv roll i de bolag som kan bidra till förändring. Klimatrisk är en av de största utmaningarna som världen och investerare står inför. Därför bör investerare flytta stora delar av kapitalet till företag som levererar lösningar på klimatkrisen — och bort från bolag som inte tar klimatriskerna på allvar, säger Jan Erik Saugestad, koncerndirektör med ansvar för kapitalförvaltningen i Storebrand, i en kommentar.
I den nya klimatstrategin betonas satsningen på ett aktivt ägarskap, inte bara när det gäller producenter av fossil energi, utan också när det gäller storkonsumenter av energi som industriföretag med stora utsläpp. Storebrand siktar på att ha ett nettonollutsläpp av växthusgaser i sina investeringsportföljer senast år 2050.
— Som en av Nordens största kapitalförvaltare är vi bekymrade för den effekt som klimatförändringarna har på ekosystem, samhällen och ekonomier, och därmed också våra egna portföljbolag. Tack och lov har vi också en betydande möjlighet att påverka, och kan bidra till att accelerera avkarboniseringen i den globala ekonomin. Storebrand har under 25 års tid arbetat med hållbara investeringar, och med vår nya klimatpolicy trappar vi upp arbetat och tar det ett steg vidare. De greppen är nödvändiga för att säkra kundernas investeringar i framtiden, säger Jan Erik Saugestad.
Den nya klimatstrategin leder totalt till att 27 bolag exkluderas ur Storebrands investeringar. Fem av bolagen utesluts på grund av lobbyverksamhet och ytterligare 22 på grund av sina investeringar i verksamhet relaterad till kol och oljesand.
Enligt Storebrand är i dag cirka en tredjedel av Storebrands investeringar fossilfria. Det svenska dotterbolaget SPP erbjuder endast fossilfria fonder.