Säkra förbjuder förmedling av vissa komplexa investeringsprodukter
Säkra informerar i dag om att man utvidgar sin satsning på compliance. Bland annat skärps styrningen av vilka produkter som Säkras investeringsrådgivare tillåts att förmedla, så att vissa mer komplexa investeringsprodukter förbjuds. Under nästa år kommer Säkra också att gå från över 50 rådgivningstillstånd till ett enda tillstånd för hela koncernen.
– Genom frekventa kunskapsuppdateringar, ökade stickprovskontroller, stort kollegialt ansvar och en striktare produktstyrning har Säkra byggt en ännu starkare och mer kundorienterad organisation, säger Säkras VD och koncernchef Eva Pantzar Waage i en presskommentar.
Säkra inledde ett omfattande complianceprojekt i samband med att Adelis under förra året gick in som huvudägare. En del av den processen handlar om en striktare produktstyrning, inklusive ett förbud mot vissa produkttyper för de rådgivare som arbetar med investeringsrådgivning. Det sägs visserligen inte rent ut i informationen från Säkra vilken typ av produkter som berörs, men en kvalificerad gissning är att det handlar om den typen av komplexa investeringstjänster som tidigare erbjöds exempelvis av Exceed, innan Finansinspektionen beslutade att dra in tillståndet.
– Vi bygger ett nytt Säkra med tydligare värdegrund, högre ambitionsnivå och ständigt kunden i fokus. Då gäller det att vi vågar bygga på rätt sätt, med rätt produkter och med rätt medarbetare redan från grunden, säger Eva Pantzar Waage.
Säkra genomför också just nu en stor omorganisation där man går från att vara en franchiseorganisation till att ha tre ben; franchise, delägda bolag och helägda bolag. Omställningen innebär att alla bolag som verkar som partners inom Säkra går in i Säkra AB. Därmed går Säkra från att ha över 50 rådgivningstillstånd till 1 tillstånd 2021. Franchisetagarna behåller som tidigare sina lokala tillstånd.
Eva Pantzar Waage påpekar att löpande utbildningar och information som systematiskt höjer kunskapsnivån också ökar förståelsen för de utökade compliancekraven. Detta ökar även förtroendet för branschen och höjer statusen för det viktiga rådgivningsarbete förmedlare utför.
Säkras har en egen intern compliance officer; Pontus André. I sin genomgång av verksamheten har man även tagit hjälp av Viveka Strangert, tidigare chef för regelefterlevnad på Swedbank.
– Pontus gör ett fantastiskt jobb och har varit en klippa i vår complianceresa. Viveka har en stor yrkesskicklighet och är samtidigt helt orädd när det gäller att vända på varje sten, lyfta fram och konfrontera vid minsta kryphål eller frågetecken inom regelefterlevnad. För oss är det ett ovärderligt stöd, säger Eva Pantzar Waage i sin kommentar.