Capgemini: Försäkringsbranschen måste tänka nytt efter pandemin
Traditionella bolag måste bli bättre på att utveckla nya kompetenser, som innovativ digitala produktutveckling. Samtidigt behöver insurtechbolag bli bättre på att snabbt kunna skala upp sin verksamhet, när intresset ökar för samarbete från de traditionella bolagen. Det är några av slutsatserna i rapporten World Insurtech Report 2020 från Capgemini och Efma, som också tar upp konsekvenserna för branschen av corona-krisen — där det bland annat gäller att anpassa sig till helt ny krav från kunderna när det gäller kommunikation och kundupplevelse.
Den internationella management- och konsultjätten Capgemini har tagit fram en ny rapport om insurtechbranschen. Rapporten är framtagen i samarbete med Efma, som organiserar professionella medarbetare i finanssektorn.
Rapporten World Insurtech Report 2020 har tagits fram årligen sedan 2018 och bygger på intervjuer med över 200 beslutsfattare i olika länder.
I årets rapport görs bland annat en genomgång av hur corona-pandemin har påverkar branschen hittills. En slutsats är att pandemin sätter strålkastarljuset på behovet av att företag i försäkringsbranschen anpassar sig till nya kundbehov, inte minst eftersom kunderna i än högre utsträckning under corona-krisen har vant sig vid en viss nivå på kommunikationen från de stora techbolagens sida.
En annan slutsats är att traditionella bolag behöver ställa om för att kunna samarbete med externa partners för att utveckla nya innovativa lösningar när det gäller kundernas behov av digital kommunikation. Enligt rapporten finns också ett växande intresse både bland insurtech-företag och bland etablerade bolag för att samarbeta med de stora globala techjättarna; inte mindre än 60 procent av insurtechbolagen uttryckte ett sådant intresse.
— Ingen har sagt att det ska vara enkelt. År 2020 står det klart att framgångsrika aktörer på den nya försäkringsmarknaden är sådana som öppnar sitt sinne och sin företagskultur för nytänkande samtidigt som de skapar skalbara plattformar och förbereder sig för det okända, heter det i rapportens sammanfattning.
Enligt rapporten innebär ett de traditionella bolagens ökade intresse för samarbete att insurtechbolag måste vara mer beredda på att snabbt kunna skala upp sin verksamhet. För att de traditionella bolagen ska kunna fortsätta att vara relevanta för kunderna krävs att de utvecklar nya kompetenser, som innovativa digitala produkter och hyper-personaliserad kommunikation.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten.