Nytt test från Länsförsäkringar: Undvik blinkande cykellysen!
Blinkande cykellysen bör undvikas — cyklister syns bäst med lysen med fast sken. Det framgår av tester som har utförts med stöd av Länsförsäkringars Forskningsfond.
I dag finns inget officiellt system för märkning eller godkännande av att de lysen som säljs uppfyller kraven. Därför kan det finnas extra starka skäl att genomföra tester som visar vilken typ av lysen som bäst uppfyller de krav som bör ställas på cykellysen.
– Genom belysningstesterna vill vi visa vilka egenskaper som hjälper cyklisten och omgivningen allra mest. Att jämföra olika tillverkare ger inte en rättvis bild eftersom det finns en uppsjö av cykellysen på en marknad som dessutom utvecklas snabbt. Det viktiga är lysenas kvaliteter, säger Maria Wedin, skadespecialist på Länsförsäkringar.
I studien ingick nio framlysen och nio baklysen i ett brett urval när det gäller pris och design. I testerna utvärderades egenskaper som ljusstyrka, ljusspridning och monteringsposition på cykeln.
– Studierna visar på en stor variation i ljusstyrka (lux) och ljuskäglans form för olika lysen. Alla cykellysen oavsett inställning uppfyllde gällande lagkrav om att tydligt kunna ses på 300 meters avstånd, säger Katja Kircher, forskningsledare på VTI, som har genomfört testerna.
– Många cykellysen som säljs idag har en blinkfunktion, men det många inte vet är att det egentligen inte är lagligt. Enligt gällande regelverk får bakljuset vara blinkande om antalet blinkningar per minut är minst 200. I praktiken innebär det ett fast sken, eftersom det mänskliga ögat inte kan uppfatta en så snabb blinkfrekvens.
Ett bra cykellyse ska enligt Länsförsäkringar hjälpa cyklisten att se i mörker, göra cyklisten synbar för andra trafikanter och hjälpa andra trafikanter att avgöra att det är en cyklist. Förutom slutsatsen att fast sken är bättre än blinkande cykellysen, visar testerna att en framlampas ljus ska ha en spridning på marknivå och vara riktat nedåt för att undvika bländning och att ljuset bör synas även från sidan. Resultaten baseras på mätningar i laboratorium inomhus och utomhus, försökspersoners subjektiva bedömningar, fältstudier i verklig trafikmiljö och ett antal demonstrationer med filmer och fotografier.