Svensk Försäkring: Pensionsbolag klarar inte penningtvättsreglerna
Försäkringsbolag som erbjuder kollektivavtalad tjänstepensionsförsäkring har mycket svårt att uppfylla kraven i EU:s penningtvättsdirektiv. Det har Svensk Försäkring informerat finansdepartementet om vid ett särskilt möte.
Enligt EU:s penningtvättsdirektiv är försäkringsbolag bland annat skyldiga att identifiera och kontrollera kunder.
Det strider delvis mot hur branschen fungerar i Sverige. Här har ett försäkringsbolag i princip inte rätt att få reda på vem som är kund, det vill säga arbetsgivaren som betalar in premierna för de anställda. Den informationen finns hos valcentralerna och enligt vad som överenskommits i kollektivavtalen får valcentralen inte lämna ut den informationen till någon.
Man kan med andra ord beskriva det som något av ett moment 22, när försäkringsbolagen inte kan uppfylla kraven i penningtvättsdirektivet på grund av kollektivavtalen.
När den nya lagen om tjänstepensionsföretag antogs i november 2019, fanns det önskemål om att undanta berörda försäkringsbolag från penningtvättsreglerna.
Men penningtvättsdirektivet tillåter inte undantag av det slaget.
Svensk Försäkring påpekade vid sitt möte med finansdepartementet den 22 september att risken för penningtvätt är liten inom tjänstepensionssektorn. Vidare lyfte Svensk Försäkring att det är möjligt att genomföra kundkontroll i samband med utbetalningen av pension, och att det då inte är några problem för försäkringsbolagen att genomföra en sådan kontroll.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Svensk Försäkrings presentation av problematiken.