Länsförsäkringar, Folksam och Volvia har branschens starkaste varumärken

• Grattis Länsförsäkringar, som i år åter får det högsta betyget i Evimetrix Swedish Brand Award.
Länsförsäkringar är även i år det starkaste varumärket i försäkringsbranschen, enligt Evimetrix konsumentundersökning Swedish Brand Award. På andra plats kommer Folksam medan Volvia är trea.
Undersökningen från Evimetrix bygger på intervjuer med 1 235 konsumenter som har uttalat sig om tolv olika varumärken i försäkringsbranschen.
— I försäkringsbranschen har det länge varit så att Länsförsäkringar och Folksam tagit hem första och andraplatserna, men tredjeplatsen har haft stor konkurrens. Årets tredjeplats, Volvia, gör en ordentlig klättring från 8:e plats för ett år sedan, säger Peter Wissing, ansvarig för mätningen på Evimetrix, i en kommentar.
Volvia — som ingår i If — är också det varumärke som får högst betyg när det gäller parametrarna pålitlig/förtroendeingivande och rättvis ersättning vid skada. Att vara prisvärd och personalens bemötande är också viktigt för helhetsbedömningen. Här får Volvia tillsammans med Länsförsäkringar de högsta betygen.
Varumärkesstyrkan bygger på måtten Nöjd Kund Index och kännedom. Genom att väga samman de båda måtten blir det möjligt att jämföra olika varumärken, oberoende av storlek.
Förutom Länsförsäkringar, Folksam och Volvia omfattar undersökningen av försäkringsbolag även Alecta, AMF, If, KPA Pension, Moderna Försäkringar, SalusAnsvar, Skandia, SPP och Trygg-Hansa.
Evimetrix är ett oberoende konsultföretag inom kund-, kvalitets-, varumärkes- och medarbetarundersökningar. Årets upplaga av Evimetrix Swedish Brand Award täcker in totalt cirka 400 varumärken i ett 30-tal olika kategorier.