Tomas Olsson utsedd till Chief Commercial Officer på Upptec
Tomas Olsson har utsetts till ny Chief Commercial Officer vid Upptecs. Han får därmed ansvar för allt försäljningsarbete inklusive den internationella satsning som Upptec nu genomför.
— Tomas har en gedigen försäkrings bakgrund med flera ledande befattningar inom Länsförsäkringar Skåne och samtidigt ett stort engagemang och intresse för den digitala utveckling som branschen står inför, säger Magnus Franck, VD för Upptec, i en kommentar.
— Det känns bra att han nu ska leda den kraftfulla satsning som vi gör för att nå fler kunder utanför Norden.
Upptec arbetar med en lösning för att spara tid i skaderegleringsprocessen, vilket kan minska skadekostnaderna med cirka 10 procent. Lösningen ger enligt Upptec skaderegleraren ett effektivt verktyg för att säkerställa exakt vilka produkter skadeanmälan avser, och vad som är det gällande marknadspriset. Denna process är annars normalt tidskrävande.
Genom att värderingen sker systematiskt och lika för alla kunder, sjunker också den genomsnittliga skadekostnaden. Enligt Upptecs beräkningar uppgår besparingen till cirka 850 kr per skada. Enligt Upptec inträffar det varje år i Sverige omkring 600 000 skador som är möjliga att hantera med hjälp av Upptecs lösning. I dag används Upptecs lösning för värdering av lösöre på omkring 80 procent av marknaden för privat egendomsförsäkring i Sverige.
— Jag är glad och stolt över att få vara med på den resa som Upptec har startat, säger Tomas Olsson.
— Många länder i Europa liksom i Nordamerika har visat intresse för den lösning vi erbjuder så det här ska bli en fantastisk kul och spännande utmaning.
Upptec är ett insurtech-bolag baserat i Malmö, som beskrivs som ledande på system för värdering av lösöre och lösningar för helt digitaliserad reglering av skador. Försäkringstagaren svarar på ett antal frågor i ett digitalt gränssnitt, och systemet räknar därefter ut vilken ersättning kunden har rätt till med hänsyn till försäkringsbolagets nedskrivningsregler. Processen kan då genomföras helt utan manuell hantering av en skadereglerare.
— Väljer man att digitalisera hela processen räknar vi med att bolaget ska spara omkring 1 200 kr per skada som kan hanteras helt automatiskt, säger Magnus Franck.