Euro Accident och Collectum finalister i Guldhanden 2020

• Ett gyllene handslag. Ska Collectum eller Euro Accident bli det företag som tar hem årets Guldhand i kategorin Bästa kommersiella webbplats?
Euro Accicdent och Collectum finns med bland de fyra finalisterna till priset Guldhanden i kategorin ”Bästa kommersiella webbplats”.
Euro Accidents webbplats lanserades i slutet av augusti i år, med en ny teknisk plattform och förnyad design, språk, innehåll och struktur.
– Det känns uppmuntrande att vi nu får ytterligare en bekräftelse på att vi tänkt och gjort rätt. Målet men vår nya webbplats är framförallt att det ska vara lättare att hitta och ta till sig det du söker utifrån den roll du har när du besöker oss. Det gäller oavsett om du är representant för ett företag, försäkrad, försäkringsförmedlare eller partner, säger Miles de Champs, chef för kommunikation på Euro Accident, i en presskommentar.
Collectums nya hemsida lanserades i februari i år.
— Vårt fokus har varit att det ska vara enkelt att hitta på nya Collectum.se, vi har bland annat skapat en tydligare navigation, en förbättrad sökfunktion och ett väldisponerat innehåll och design som snabbt ger överblick. Sajten har kontinuerligt testats på användare vilket gett oss värdefulla insikter ända fram till lansering, säger Hanna von Knorring Hällkvist, projektledare för den nya hemsidan.
Arbetet med att förbättra Collectums hemsida går vidare; vid årsskiftet kommer en ny funktion som gör det enklare att jämföra olika valbara alternativ i tjänstepensionen.
– Collectums uppdrag är att 2,4 miljoner privatanställda tjänstemän ska få en så hög pension som möjligt, och vi har förståelse för att många tycker att pension är svårt och krångligt. Ett sätt att göra det enklare är att förbättra våra digitala kanaler och därigenom bidrar vi till det blir lättare att få koll på pensionen, säger Bodil Nelsson, chef för Marknad och kommunikation på Collectum.
Collectum har tidigare vunnit Guldhanden i kategorin Årets bästa intranät.
De två finalisterna i kategorin Bästa kommersiella webbplats, vid sidan av Euro Accident och Collectum, är Nordnet Bank och Opus Bilprovning.
Priset Guldhanden delas ut till webbplatser byggda i SiteVision, som bäst uppfyller sitt syfte, möter sin målgrupp och som har lösningar som sticker ut. Vinnarna presenteras under SiteVisiondagarna den 21 oktober. Priset delas ut i kategorierna Årets bästa offentliga webbplats, Årets bästa kommersiella webbplats och Årets bästa intranät. Finalister i kategorin Bästa offentliga webbplats är Havs- och vattenmyndigheten, Kungliga musikhögskolan, Mälardalens högskola och Säffle kommun, och finalisterna i kategorin Bästa intranät är Havs- och vattenmyndigheten, Kramfors kommun, SkiStar och Sveriges Allmännytta. Juryn består av personer från SiteVision, InUse, Språkkonsulterna och Web Service Award.