#watchme – Gjensidige vill visa att det är coolt med reflexer
Nu på reflexdagen den 15 oktober går Gjensidige ut i en ny kampanj — #watchme — för att få unga att bli bättre på att bära reflexer. Gjensidige har bland annat tagit fram specialdesignade reflexband som kan beställas kostnadsfritt.
– Vi vill ta tillbaka reflexen som något coolt och kul. Genom kampanjen vill vi visa att det inte behöver vara tråkigt, utan snarare roligt att synas tillsammans och att det finns många spännande historier att berätta. Förhoppningen är att kunna influera fler yngre att använda reflexer då det är en målgrupp som kanske mer sällan gör det idag, säger Johanna Gustafsson, senior creative och varumärkesstrateg vid Gjensidige Sverige, i en presskommentar.
Karolin Bernås, skadechef på Gjensidige Sverige, kommenterar kampanjen så här:
– Den här kampanjen går helt i linje med vårt skadeförebyggande arbete då vi såhär när höstmörkret infallit självklart vill hjälpa människor att synas bättre i trafiken och på så vis förebygga olyckor.
Till skillnad från förra året, då Gjensidige delade ut reflexer på olika platser, kommer årets kampanj att genomföras helt digitalt, med hänsyn till den pågående coronapandemin.
– Därför har vi valt att köra den här kampanjen med fokus på sociala medier, där vi både får möjlighet att visa vikten av att bära reflex samt visa på våra samarbeten med idrottsförbunden där några av Sveriges främsta idrottsprofiler också kommer att delta, säger Johanna Gustafsson.