Hur är läget – egentligen? Skandia i ny hälsokampanj
Skandia informerade på måndagen om att man denna vecka går ut i en ny kampanj om betydelsen av hälsa, på temat ”Hur är läget?”
Enligt Skandia är syftet att få fler att stanna upp och fundera över frågan — på riktigt.
— Ambitionen är att höja kunskapen om att det finns hjälp att få om allt inte står rätt till. Igenkänning och humor är centralt när företaget nu söker svaren bortom ”toppen” och ”bra tack”, heter det i informationen från Skandia.
Kampanjen är Skandias största kampanj i år. Den kommer bland annat att vara synlig utomhus, i teve, höras i poddar och finnas med i digitala annonsformat och i sociala medier. Konceptet är framtaget tillsammans med byrån Tillsammans, och utgår från vardagssituationer där hälsningsfrasen ”Hur är läget?” och mötet mellan olika personer är i fokus.
– Kampanjen bygger på hög igenkänningsfaktor och en portion humor om vår tids kanske mest vanliga fråga, nämligen ”Hur är läget?” Vår förhoppning är att fler blir uppmärksamma när man frågar hur någon mår. Det är lätt att frågan bara slinker förbi i farten i olika sammanhang utan att egentligen få något svar, säger Tina Odgaard, marknadskommunikationschef på Skandia, i en kommentar.
Skandia vill med hjälp av kampanjen bygga kännedom om sitt hälsoerbjudande. Skandias tjänstepension inkluderar en hälsoförsäkring som hjälper till innan sjukdomen blir ett faktum, och för den som redan är sjukskriven finns rehabiliteringshjälp för att snabbt komma tillbaka till jobbet.
– Vi kan förebygga mycket ohälsa genom att hinna agera i tid och på riktigt bry oss om hur vi själva, våra kollegor och medmänniskor mår. Hälsofrågan är central för oss och vi är stolta över den skillnad vi skapar med våra erbjudanden. Tillsammans med våra kunder har vi minskat sjukfrånvaron med 60 procent de senaste 14 åren genom förebyggande hälsoarbete, säger Stina Liljekvist, chef för Strategisk Kommunikation och Marknad på Skandia.
Här hittar du ett exempel på Skandias reklamfilmer på temat ”Hur är läget?”.