Konsumenternas: Varning för onödiga försäkringar i julhandeln!
Konsumenternas Försäkringsbyrå varnar nu konsumenter för att teckna onödiga försäkringar under Black Friday-rean och julhandeln.
Det man syftar med varningen. på är de särskilda produktförsäkringar som ofta erbjuds i samband med köp av till exempel vitvaror, teveapparater och datorer.
— Det kan vara både dyrt och onödigt att teckna en sådan försäkring, menar Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Som konsument har man rätt att reklamera ursprungliga fel på en vara i upp till tre år efter inköpsdatum. Under de första sex månaderna är det dessutom upp till butiken att bevisa att felet inte fanns när du köpte varan. Du har rätt till en ny vara eller till reparation om säljaren har lämnat en garanti och din vara går sönder under garantitiden.
Anna-Karin Baltzari Danfors är chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå. Hon uppmanar konsumenterna att tänka igenom ordentligt om de verkligen behöver en produktförsäkring:
— Du har oftast redan ett bra skydd i din hemförsäkring, särskilt om den innehåller ett allrisk-eller otursskydd. En del hemförsäkringar innehåller dessutom ett elektronikskydd. Hemförsäkringen skyddar alla dina saker medan produktförsäkringen endast skyddar den sak den har tecknats för.
Konsumenternas Försäkringsbyrå påpekar att vissa bankkort innehåller en allriskförsäkring eller har en förlängd garanti.
— Det kan kännas tryggt med en extra försäkring, när man köper dyra produkter. Men det kan vara både dyrt och onödigt att teckna produktförsäkringar. Kontrollera först vad din hemförsäkring täcker och vad som ingår i försäkringen som butiken erbjuder, säger Anna-Karin Baltzari Danfors.
En fördel med produktförsäkringarna jämfört med hemförsäkringar är dock att den kan ha lägre självrisk än hemförsäkringen eller ingen självrisk alls.