Svensk Försäkring varnar för nya regelkrav från EU efter pandemin
I omvärldsrapporten, som publicerades i dag på morgonen, konstaterar Svensk Försäkring att den svenska försäkringsbranschen har klarat pandemin väl och står stabil i en turbulent tid. Enligt rapporten har försäkringsföretagen upprätthållit verksamheten och fullgjort sina åtaganden gentemot försäkringstagarna. Företagen i branschen uppvisar också en fortsatt god finansiell ställning, trots pandemin.
– Att svenska försäkringsföretag har klarat sig bra beror bland annat på att den finansiella ställningen var god i branschen innan pandemin tog fart, säger Magnus Vesterlund, chefsekonom på Svensk Försäkring, i en kommentar.
Ytterligare en faktor som lyfts fram i rapporten är att Svenska försäkringsföretag har gynnats av att de, relativt sett, har kommit långt med digitaliseringen av verksamheten exempelvis när det gäller försäljning och skadereglering. I branschen finns också utarbetade rutiner för krishantering vilket har bidragit till att begränsa konsekvenserna av pandemin på företagens verksamhet.
Svensk Försäkring menar att de gällande regelverken har bidragit till att försäkringsföretagen står finansiellt starka och upprätthåller ett högt konsumentskydd och påpekar att det varken på EU-nivå eller nationellt har identifierats något behov av ny reglering till följd av pandemin.
Men samtidigt varnar Svensk Försäkring för att det finns utmaningar när det gäller EU:s pågående översynen av Solvens II-regelverket:
– Översynen riskerar medföra nya krav på företagen med hänvisning till effekter av pandemin, säger Magnus Vesterlund.
— Vi anser att översynen istället bör fokusera på att minska de hinder som finns för att försäkringsföretagen ska kunna vara en stark kraft i en grön ekonomisk återhämtning efter covid-19.
Ytterligare en slutsats i omvärldsrapporten är att det framöver kan bli en fördjupad diskussion om försäkringsbranschens uppgift vid samhällskriser, inte minst om vilka risker som är försäkringsbara. Beroende på hur långvarig pandemin blir kan den också leda till långsiktigt förändrade beteenden hos individer, hushåll och företag, som i sin tur förändrar deras behov och efterfrågan på försäkring.
Här kan du ta del av hela omvärldsrapporten från Svensk Försäkring.