ISF: Pensionsmyndighetens telefonköer är ett allvarligt problem

•
En granskning av Pensionsmyndigheten utförd av ISF visar att personer som inte använder digitala tjänster riskerar att få sämre service än andra. Enligt ISF:s undersökning är tillgängligheten och utbudet i alternativa kanaler begränsat. ISF ser också allvarligt på att det har visat sig vara svårt att komma i kontakt med Pensionsmyndigheten per telefon på grund av långa svarstider.
Visst är det bra att myndigheter satsar på digitalisering. Men hur lätt är det för medborgare som inte använder digitala tjänster att ta del av myndigheternas tjänster?
Inspektionen för socialförsäkringen, ISF, har undersökt vilka kontaktvägar som finns med Pensionsmyndigheten för dem som inte använder myndighetens digitala kanaler och tjänster. Är det möjligt att hitta pensionsinformation, planera för sin pensionering och sköta sina pensionsärenden?
Trots att Pensionsmyndigheten säger sig vara medveten om att många pensionärer och pensionssparare inte använder myndighetens webbtjänster, och har ambitionen att ingen ska lämnas utanför, visar ISF:s granskning att tillgängligheten är begränsad på flera sätt för de människor som inte är digitala.
Pensionssparare som inte använder e‑legitimation har också svårt att få en överblick över sin framtida pension och planera för sin pensionering, konstaterar ISF. Detta beror på att prognostjänsten Min Pension kräver inloggning med e-legitimation. Därför finns en risk att personer som inte har e-legitimation gör mindre medvetna val inför sin pensionering.
En av slutsatserna i rapporten är att många människor har behov av myndighetskontakter som inte är digitala. Därför behövs kontaktvägar och möjlighet till personlig hjälp vid sidan av webbtjänsterna, skriver ISF i rapporten.
En av de saker som ISF trycker på extra starkt är att Pensionsmyndighetens kundservice periodvis har haft stora problem med långa telefonköer.
— Det är allvarligt, eftersom telefon är det vanligaste sättet att komma i kontakt med myndigheten för de som inte använder digitala kontakter, skriver ISF i en debattartikel i Dagens Nyheter i dag på morgonen.
— Pensionsmyndigheten måste se till att det finns fungerande kontaktvägar för dem som inte är digitala. och ha en beredskap för att snabbt åtgärda långa svarstider och andra problem i tillgängligheten, heter det också i debattartikeln som har undertecknats av generaldirektör Eva-Lo Ighe och utredaren Per Gustafson.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten.