Folksam: Krocksäkerheten för äldre är sämre nu än på 80-talet
Risken för att drabbas av svåra eller dödliga skador vid bilolyckor har ökat för personer över 50 år sedan 1980-talet, medan den under samma period minskat för yngre. Det konstaterar Folksam i en omfattande analys av utvecklingen av krocksäkra bilar.
Folksams analys har genomförts med utgångspunkt från 177 234 verkliga olyckor mellan åren 1994 och 2019.
Av analysen framgår att krocksäkerheten överlag har förbättrats rejält sedan 1980-talet, för både män och kvinnor. Sedan 80-talet har risken att omkomma i en bilkrock minskat med upp till 70 procent och risken att skadas allvarligt har minskat med 50 procent.
De största förbättringarna av bilarna har skett när det gäller att förebygga skador på huvud, bröst, buk och ben, oavsett kön och ålder. Däremot har inte samma förbättring ägt rum när det gäller risken att råka ut för skador på nacke, bröstrygg, ländrygg och arm, där riskerna bara har minskat marginellt — eller till och med ökat något — sedan 80-talet.
Trots de generella förbättringarna löper kvinnor i dag fortfarande 44 procents högre risk att få en skada som leder till invaliditet jämfört med män, speciellt när det gäller nackskador, konstaterar Folksam.
– Trots en stor för bättring så ser vi att kvinnor generellt har en högre skaderisk för alla typer av skador förutom för dödande skador. Samtidigt är riskminskningen för kvinnor vad gäller svåra och dödande skador större än för män. Men eftersom män har ett bättre utgångsläge från början löper de fortfarande mindre risk för att skadas allvarligt, säger Anders Kullgren, forskningschef Folksam.
Enligt Folksams analys har även utvecklingen när det gäller äldre halkat efter. Vid en jämförelse av bilmodeller lanserade mellan 2010–2019 och modeller som lanserades mellan 2000–2009 har risken för svåra och dödande skador i själva verket ökat för personer över 50 år, medan den under samma period minskat för yngre.
– Det här visar på att moderna bilar har optimerats för yngre personer under 50 år. Bilfabrikanter måste ta större hänsyn till skillnader i fråga om både ålder och kön vid utveckling av bilens skyddssystem för att det ska bli med jämlikt. En utgångspunkt borde vara att alla åkande oavsett ålder och kön ska skyddas lika bra. Med tanke på den åldrande befolkningen kommer antalet äldre bilåkande att öka i framtiden och om inget görs kommer antalet skadade äldre öka ännu mer i framtiden, säger Anders Kullgren.