Upptec planerar att öka sin omsättning med 100 procent per år
Upptecon — ett svenskt insurtechbolag med inriktning på automatiserad skadereglering — genomför just nu en rejäl satsning på tillväxt. De närmaste åren planerar Upptec att öka sin omsättning med cirka 100 procent per år!
Malmöbaserade Upptecon AB startade år 2006 och kan därmed sägas tillhöra veteranerna bland de svenska insurtechbolagen. Bolaget verkar under varumärket Upptec och har tagit fram ett system för automatisk värdering och skadeersättning som riktar sig till skadeförsäkringsbolag.
Med hjälp av systemet kan värderingen och skaderegleringsprocessen för lösöre i de flesta fall genomföras helt utan manuell hantering. Upptec har fått ett stort genomslag för sin produkt och har i dag uppskattningsvis 80 procent av de svenska skadeförsäkringsbolagen som kunder.
Under 2019 omsatte bolaget 11 miljoner kronor och uppnådde ett resultat på cirka 1 miljon kronor.
Omsättningen har legat relativt stilla de senaste åren. Men så kommer det inte att se ut framöver. Efter drygt 15 år på marknaden är nu bolaget mitt uppe i en rejäl internationell satsning!
Som ett led i detta anställdes år 2017 Magnus Franck som ny VD med uppdraget att få verksamheten att växa och sätta Upptec på kartan för digitalisering inom försäkringsbranschen. Han kom då närmast från Ericsson och har tidigare arbetat på ledande befattningar på Arriva och Vestas i Danmark.
Nyligen aviserades att Moderna är först ut i Sverige. Men det är internationellt man förväntar sig den stora tillväxten framöver.
Bolaget har nu tagit fram en ”1 000-dagars-plan”, och räknar med att de närmaste åren åstadkomma en tillväxt på 100 procent — per år!
För att åstadkomma den planerade expansionen har man byggt upp en internationell säljorganisation baserad i Malmö under nyrekryterade Tomas Olsson, tidigare vid Länsförsäkringar Skåne, som började på bolaget i höstas.
— Det är inga som helst problem för vår del att arbeta i Europa med Malmö som bas. Vi har alltid verkat mycket digitalt i vår marknadsföring och närvaro. På så sätt har tiden verkligen kommit i kapp oss under pandemin, säger Magnus Franck till Sak & Liv.
Satsningen på internationell expansion har hittills varit mycket lyckosam. Redan idag har Upptec avtal om sina tjänster i elva olika länder, och räknar med att inom det närmaste året att ha lanserat sig i hela 15 länder i Europa.
Många försäkringsbolag globalt har tittat runt på olika marknader, och insett att man ligger långt framme i Norden när det gäller digitala processer för skadereglering.
— Upptec har tagit från steget att vara en systemleverantör till en partner inom försäkringsbolagens digitaliserings-resa. Vi känner att vi tillsammans med våra kunder som partners kan vidare erbjuda marknaden den bästa produkten för att optimera alla delar av skaderegleringsprocessen, säger Magnus Franck.
— Jag kan inte annat än känna en väldig stolthet när det gäller genomslaget för svensk försäkring och svensk innovation att det stora intresset finns internationellt för vad vi åstadkommer.
I ett första steg är siktet inställt på att fortsätta expansionen i Europa. I nästa steg räknar man med att även satsa stort i Nordamerika.
Magnus Franck säger till Sak & Liv att han ser mycket fram emot att fortsätta att etablera ett svenskt insurtech-bolag på den globala försäkringsmarknaden.
– Vi känner en glädje och stolthet i att se hur den svenska standarden blir mer och mer accepterad på andra marknader som standarden och anses ligga i framkant. Något som har fått stort genomslag under senare tid är Upptecs Self-Service. Många försäkringsbolag har det senaste året insett att man måste kunna möta sina kunder digitalt även ”post-pandemin”. Ingen har önskat sig en pandemi, men för vår del har det betytt ett ökat intresse från våra kunder för att bli ännu mer digitala i sina processer även när pandemin är över.
Flera av de amerikanska bolag som är aktiva i Europa har fått aptit på att använda samma lösningar i USA som i Europa.
— Faktum är att det inte är vi som har tryckt på så mycket själva i USA utan det är de amerikanska bolagen i Europa som har fångat upp vårt koncept.
Satsningen i USA är fortfarande i ett väldigt tidigt skede, men Magnus Franck berättar att särskilt under det fjärde kvartalet att intresset har ökat markant.
— Visst finns det olikheter mellan den amerikanska marknaden och den europeiska, men de är inte på något sätt oöverstigliga utan vi räknar med att kunna överbrygga dem. Nu satsar vi med ett starkt team på Upptec och hög ambition i kommande expansion.
Ni har en uttalad plan att dubblera omsättningen varje år de närmaste åren. Det låter som en djärv ambition att kunna öka verksamheten med 100 procent per år.
— Vi ser det som att vi har en realistisk ambition. Under 2021 räknar vi med en dubblering från 2020, och detsamma räknar vi med år 2022.
Ni kan förstås inte dubblera er varje år framöver i all oändlighet. Hur stora räknar ni med att kunna bli på sikt?
— Det är svårt att säga hur stora vi tror att vi kan bli, men i och med att vi har en digitalt skalbar produkt ser jag egentligen inga praktiska begränsningar för tillväxten. Produkten i sig har få geografiska begränsningar, och vi har redan sett att marknader som är lika varandra i Europa är väldigt replikerbara och redo för att transformeras med hjälp av oss.
— Något vi är väldigt stolta över är att vi under hösten kunde sluta ett partneravtal för Europa med Guidewire, ledande software-leverantör för skadeförsäkringsbolag. Vi är nu deras första Europa-partner när det gäller digital värdering! Det ser vi kommer att hjälpa oss mycket framöver.
Vad skulle du säga är de största utmaningarna för er del när det gäller att uppfylla de högt ställda tillväxtmålen?
— Man måste vara medveten om att det varierar när det gäller hur bolagen arbetar med sin skadereglering. De måste vi klara av att hantera. Det handlar mer om att förstå marknadens sammansättning, och göra ett avstamp därifrån. Men även om bolagen fungerar olika, är kärnan i verksamheten ändå densamma. Men vi har under vår expansion märkt att marknaderna glädjande nog fungerar ganska snarlikt, det är i grunden samma processer man arbetar med.
— Något som vi jobbar med varje dag är att ligga steget före efterfrågan. Vi kommer satsa 2021 på att växa varumärket Upptec och bredda vår produktportfölj där vi vet att vi kan göra skillnad.
Du har nämnt Europa och Nordamerika. Går det att säga något om vilka ambitioner ni har på sikt för Asien?
— Vi har inte börjat analysera de asiatiska marknaderna än. Det är inte evaluerade än, vi har fullt upp just nu med det vi redan håller på med.
Parallellt med att ni bearbetar de internationella försäkringsmarknaderna ska ni givetvis inte släppa er starka position i Norden. Vad kan du säga om planerna för den nordiska marknaden framöver?
— Sverige kommer alltid att finnas med i vår topptrio bland länder, och trots att vi idag räknar med att vi har 80 procent av bolagen som kunder är vi väldigt optimistiska om att öka vår marknadsandel. Vi har flera nya kunder på gång, som vi inte kan kommunicera än. I Norge har vi ett väldigt spännande avtal på gång som kan komma att offentliggöras senare under våren.
Ett nytt svenskt bolag som ni fick in under förra året var uppstickaren Hedvig. Kan du säga något mer om hur det samarbetet har fungerat hittills?
— Vi är naturligtvis väldigt glada över samarbetet med Hedvig. Vi är glada över att vara med driva kundresan för alla bolag i Sverige, och gläds mycket åt att kunna konstatera att hela branschen faktiskt är väldigt innovativ, även om olika bolag ligger olika långt framme, säger Magnus Franck till Sak & Liv.
.