Larmtjänst: Stölder av katalysatorer ökade 4 000 procent
Förra året ökade stölder av katalysatorer med mer än 4 000 procent, rapporterar Larmtjänst.
Under 2020 stals 3 197 katalysatorer, jämfört med 74 stycken året innan. Larmtjänst konstaterar att det är uppenbart att stöldligor ser katalysatorer som en lukrativ inkomstkälla, vilket sannolikt beror på att ädelmetallerna i katalysatorerna betingar ett högt värde.
Stölder av övriga bildelar har ökat med mer beskedliga 3,8 procent över hela året. Andra kvartalet förra året skedde en tydlig nedgång i kölvattnet av pandemin med stängda gränser i många grannländer, men under hösten accelererade bildelsstölderna igen.
Det var i slutet av år 2019 som man kunde notera en ökning av anmälda stölder av katalysatorer. Stölderna tog sedan rejäl fart under början av 2020. Enbart i januari 2020 skedde lika många stölder som under helåret 2019. Skadekostnaderna för de 3 197 stölderna av katalysatorer uppgick till cirka 65 miljoner kronor. Stölderna drabbar i första hand äldre bilar av märkena Toyota och Mitsubishi, samt nyare transportbilar.
— Det vi ser är att stölderna sker i syfte att komma åt de ädelmetaller som finns i katalysatorerna. Det är inte bara Sverige som är drabbat av dessa stölder. Storbritannien är ett annat land som är hårt drabbat av denna typ av stölder, säger Torbjörn Serrander, utredare vid Larmtjänst, i en kommentar.
Under 2020 anmäldes i övrigt 2 192 stölder av strålkastare, radio/navigationssystem och airbags, vilket kan jämföras med 2 111 stölder under 2019.
Skadekostnaderna för försäkringsbolagen, exklusive katalysatorer, ökade med knappt 12 procent jämfört med föregående år till 184 miljoner kronor. Storstadslänen fortsätter att vara mest utsatta. Den stora ökningen har skett i södra Sverige, där stölderna ökade med 20 procent jämfört med föregående år.
— Brotten tycks i stor utsträckning begås av organiserade ligor, i många fall med kopplingar till Baltikum. Delarna antas i stor utsträckning föras ut ur landet för att användas som reservdelar, säger Torbjörn Serrander.
BMW är totalt sett det fabrikat som fortfarande är mest drabbat. Andra utsatta fabrikat är Volvo, Mercedes och Volkswagen.