Länsförsäkringars tekniska resultat ökade med 58 procent 2020
Under förra året steg det försäkringstekniska resultatet i länsförsäkringsgruppens sakförsäkringsverksamhet med 58 procent till 2 877 (1 824) miljoner kronor. Det framgår av årsöversikten för länsförsäkringsgruppen som presenterades på torsdagen.
Av översikten framgår också att premieintäkten för egen räkning i gruppen ökade med 6 procent till 29 399 (27 856) miljoner kronor. Totalkostnadsprocenten minskade till 92,9 (96,3). Trots den förbättrade lönsamheten i försäkringsrörelsen, minskade det samlade rörelseresultatet i länsförsäkringsgruppens sakförsäkringsverksamhet till 7 473 (12 001) miljoner kronor, beroende på att kapitalavkastning sjunkit till 7 090 (13 199) miljoner kronor. Återbäring och rabatter till kunderna uppgick till 1 756 (1 893) miljoner kronor.
Rörelseresultatet för länsförsäkringsgruppens gemensamma bolag Länsförsäkringar AB minskade på koncernnivå till 2 726 (3 003) miljoner kronor. Länsförsäkringar Sak-koncernens rörelseresultat sjönk till 516 (851) miljoner kronor. Premieintäkterna för egen räkning i Länsförsäkringar Sak-koncernen steg med 9 procent till 6 781 (6 211) miljoner kronor medan totalkostnadsprocenten var oförändrad 95,8 (95,8).
Länsförsäkringar Livs resultat sjönk till 1 586 (5 567) miljoner kronor medan Länsförsäkringar Fondlivs rörelseresultat minskade något till 702 (738) miljoner kronor. Premieinkomsten iLänsförsäkringar Fondliv steg till 12 228 (9 478) miljoner kronor.
— År 2020 kommer vi sent att glömma. Coronapandemin har påverkat oss alla och våra tankar går till alla dem som drabbats av sjukdom och ekonomiska svårigheter. Under året har det därför varit viktigare än någonsin för Länsförsäkringar att finnas tillgängliga och att ta vårt samhällsansvar. Det är med glädje vi kan konstatera att Länsförsäkringar lyckades säkerhetsställa en god drift av verksamheten med fortsatt god kundservice, säger Länsförsäkringar AB:s VD Fredrik Bergström bland annat i sin kommentar.
I VD-kommentaren lyfter Fredrik Bergström också fram att Länsförsäkringar AB har lanserat ett effektivitetsprogram för att säkerställa en långsiktig hållbar kostnadsnivå för sin verksamhet.
Han pekar också på fördelarna med gruppens affärsmodell:
— Jag hoppas innerligen att 2021 blir året då vi kan återgå till ett någorlunda normalt liv igen och då vi åter kan träffa våra kunder och medarbetare utan nuvarande restriktioner. Länsförsäkringars lokala engagemang var mer relevant än någonsin år 2020, men vårt samhällsengagemang kommer inte klinga av i takt med pandemin, tvärtom! Vi på Länsförsäkringar tror på kraften i att vara en del av något större. Att hålla ihop och jobba tillsammans, mot gemensamma mål. Vår unika affärsmodell gör det möjligt att kombinera långsiktig hållbarhet, samhällsengagemang och affärsnytta, säger Fredrik Bergström.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av årsöversikten.