Insurely vill växa i Europa — tar in 25 Mkr i ny finansieringsrunda
Den digitala försäkringsplattformen Insurely meddelade i dag att man nu tar in 25 miljoner i ny finansieringsrunda, ledd av Luminar Ventures. Avsikten är bland annat att pengarna ska stötta ambitionen att expandera i Norden och övriga Europa.
Insurely lanserades 2018 och säger sig verka för att driva på digitaliseringen av försäkringsbranschen och göra det enklare för försäkringstagare genom etableringen av “Open Insurance”. Enligt Insurely ska kapitalanskaffningen stötta Insurelys fortsatta tillväxt genom att rekrytera nya medarbetare och expandera verksamheten till fler marknader i Norden och i Europa.
— Vi ser en kraftigt ökad efterfrågan av vår API-tjänst för försäkringsdata och växlar nu upp för att kunna stötta fler företag i Sverige samt planera för vidare expansion av vår tjänst i Europa. Vi räknar med att kunna femdubbla vår affär under året samt dubbla antalet anställda med fokus på produktutveckling och nya partnerskap, säger Martin Einemo, VD för och en av grundarna av Insurely, i en kommentar.
Tidigare har bolaget tagit in 5 miljoner kronor i kapital. Bland tidigare investerare finns Elias Jacobson, tidigare VD på AI-bolaget Peltarion, Emanuel Lipschütz, grundare av och CTO på Netsafe, Robert Chirico Willstedt, medgrundare av mobilspelet Quizkampen och Mikael Karlsson, grundare av Brofund.
Luminar Ventures founding partner Jacob Key kommer nu att ta plats i företagets styrelse.
— Insurely har skapat Open Insurance, vilket som på samma sätt som Open Banking skapar en en helt ny transparens och möjlighet till personifiering inom försäkringsbranschen både för konsumenter och företag. Teamet har visat att de på kort tid kunnat utvecklat en innovativ API-baserad tjänst samt fått många betalande kunder inom en annars ganska icke-digitaliserad bransch. Vi ser fram emot att stötta Insurely att fortsätta bryta ny mark och etablera Open Insurance internationellt, säger Jacob Key i sin kommentar.
Enligt Insurely kommer bolagets Open Insurance-lösning med smidig API-integration ge tillgång till försäkringsdata från hela 95 procent av den svenska försäkringsmarknaden till försäkringsaktörer och finansiella bolag få. Sedan tidigare har Insurely en tjänst direkt mot konsument som ger användare en översikt över befintliga försäkringar.
Man planerar nu att fokusera mer på B2B. Redan i dag använder aktörer som Ica Försäkringar och Hedvig Insurelys plattform för att öka konvertering och driva engagemang.
— Vi startade vår resa som en ren konsumentprodukt men insåg snart att om vi ska arbeta för en mer genomlyst och digital bransch behöver vi göra detta tillsammans med försäkringsbolagen och andra finansiella aktörer. Via lösningar för Open Insurance är fokus nu att stötta aktörer med smarta tjänster som förbättrar konvertering, ökar försäljning och ger våra partners bättre förutsättningar för digitalisering samtidigt som vi hjälper slutkonsumenten att få tillgång till bättre information, säger Martin Einemo.
— Idag har vi ett 10-tal företagskunder i Sverige och Norge och vi för dialog med ett antal större partners som vi snart lanserar med. På kort tid har vi sett riktigt bra resultat, där kunder har kunnat dubbla sin konverteringsgrad och försäljning online. Vi ser stor potential i att arbetat tillsammans med aktörerna för att ytterligare digitalisera och effektivisera branschen framåt.