250 Mkr i återbäring till kunderna i Länsförsäkringar Östgöta
Kunderna i Länsförsäkringar Östgöta kommer nu att få dela på 250 miljoner kronor i återbäring efter föregående år, meddelar bolaget. Återbäringen betalas ut till kunderna under hösten.
Bakgrunden till beslutet om återbäringen är ett starkt resultat föregående år: 548 miljoner kronor före skatt.
— Det känns mycket bra att vi även i år kan ge tillbaka en del till våra kunder, då det har gått bra för bolaget 2020. Trots det väldigt speciella året som präglats av pandemin i mångt och mycket har vi haft en bra tillväxt och lönsamhet i affären samt god kapitalavkastning, det gör att våra drygt 200 000 sakförsäkringskunder nu får dela på 250 miljoner kronor i återbäring, säger Länsförsäkringar Östgötas VD Stefan Nyrinder i en presskommentar.
Under det gångna året har Länsförsäkringar Östgöta vuxit med 1 200 kunder till drygt 238 000 kunder.
Antalet skador minskade 2020 med 10 procent jämfört med 2019. Det har bland annat sin förklaring ändrat beteende till följd av pandemin.
— Våra kunder reste mindre, både till vardags och på semestern, vilket märkts av i antalet reserelaterade skador samt motorskador. Även personskadorna minskade till följd av den minskade trafiken, säger Stefan Nyrinder.
Dock var skadekostnaderna i nivå med 2019 på grund av flera kostsamma brandskadorna.
Under 2020 har Länsförsäkringar Östgöta utvecklat samarbeten för att förebygga skador .
— Vårt främsta uppdrag som bolag är att skapa trygghet för våra kunder och östgötarna i stort. Därför är det skadeförebyggande arbetet oerhört viktigt. Den bästa skadan är den som aldrig inträffar. Trots att kunden är välförsäkrad är det många gånger oerhört jobbigt och ibland blir livet aldrig detsamma om det går riktigt illa, säger Stefan Nyrinder.
Även förra året delades återbäring ut baserat på resultatet för det föregående året. Då delade bolaget ut den högsta återbäringen i bolagets historia — totalt 300 miljoner kronor.