Gofido ifrågasätter Folksams provisioner till Swedbank
I ett blogginlägg på Gofidos hemsida ifrågasätter försäkringsekonom Henrik Senestad samarbetet mellan Folksam och Swedbank. ”630 miljoner i provisioner senaste fem år — till vilken nytta?” rubricerar Gofido sin analys av samarbetet och provisionsbetalningarna.
Enligt Gofido betalar Folksamgruppen varje år över 100 miljoner kronor i provisioner till Swedbank, ett belopp som också ökar år efter år. De senaste fem årens provisionsbetalningar till Swedbank summerar till drygt 630 miljoner kronor, via Folksams dotterbolag Tre Kronor Försäkring AB.
Godido konstaterar att beloppet motsvarar en vanlig månadspremie för en hemförsäkringskund.
En del av Gofidos kritik handlar om att det inte framgår av informationen från Folksam att nästan alla provisioner som betalas ut går till Swedbank, och att det inte framgår av Swedbanks information i årsredovisningen att bolaget tar emot provisioner från sin näst största ägare.
— Transparens är inte någonting man säger eller gör en insats om, det ska genomsyra hela verksamheten och en vd ska kunna säga uppenbara saker även fast det riskerar att göra någon irriterad, tycker åtminstone jag, skriver Henrik Senestad bland annat i sitt blogginlägg — där han också konstaterar att de 150 miljoner kronor som betalas i provision till Swedbank motsvarar över 60 procent av Folksam Saks försäkringsresultat och nära hälften av den årliga återbäringen.
— Ömsesidiga Folksam har även en moralisk skyldighet att verkligen ta sina kunders perspektiv på allvar och jag frågar mig om äktenskapet Swedbank-Folksam verkligen är så lyckligt för bägge parter — eller kanske är det dags att gå skilda vägar?, avslutar Henrik Senestad sin analys.
Här hittar du hela blogginlägget.