Trygg-Hansa stöttar Bris så att de kan ha öppet dygnet runt
Trygg-Hansa meddelar att Bris stödlinje för barn och unga från och med i dag har öppet dygnet runt – något som blivit möjligt bland annat tack vare stöd från Trygg-Hansa.
Bris beskrivs som Sveriges nationella stödlinje för barn och unga upp till 18 år. Bris erbjuder professionellt samtalsstöd via chatt, mejl och telefon dygnet runt, året runt.
Arbetet med att utöka Bris öppettider påbörjades i juni 2019 då Bris beviljades stöd från Allmänna Arvsfonden med nästan 12 miljoner kronor för projektet Trygg på natten. Förutom Trygg-Hansa har flera andra partners tillkommit och möjliggjort att Bris kan hålla öppet dygnets alla timmar: Carnegie, Castellum, Circle K, Coop, Tim Bergling Foundation, och Volkswagen.
– Många av våra kunder är barn och därför är det viktigt för oss att ta ansvar och arbeta förebyggande för att förhindra psykisk ohälsa. Vi önskar att alla barn och tonåringar får sova gott på natten men det är ofta då tankarna kommer och blir värre. Ångest och oro kan som bekant inte klockan och genom att bidra till att Bris håller öppet dygnet runt kan barn och unga få stöd när känslan av utsatthet är som störst, säger Alexandra Björnsson, Barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa, i en presskommentar.
Bris säger i sin kommentar att stödet från Trygg-Hansa och de övriga medfinansiärerna är en förutsättning för att Bris ska kunna utöka sin verksamhet:
– Det är oerhört glädjande att vi tillsammans med Trygg-Hansa och övriga medfinansiärer nu kan arbeta långsiktigt för att erbjuda stöd under alla dygnets timmar när livet känns svårt. Att stärka skyddet för barn i utsatta situationer är i förlängningen en fråga om social hållbarhet, och om hur vi tillsammans skapar hållbara samhällen, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare för Bris.