”Arbetslöshetsförsäkringsbolagen klarar sig – även vid sämre tider”
Även om arbetslösheten skulle öka framöver, så ska det inte innebära några större problem för de försäkringsbolag som erbjuder arbetslöshetsförsäkring. Det konstaterar Finansinspektionen efter att ha genomfört en fördjupad analys av svenska bolag som erbjuder arbetslöshetsförsäkring.
Hur klarar sig egentligen de svenska försäkringsbolag som står för arbetslöshetsförsäkringar — om arbetslösheten skulle öka ytterligare?
Finansinspektionen har undersökt den saken, mot bakgrund av den stigande arbetslösheten under coronakrisen. Konjunkturinstitutets senaste prognoser pekar också på att arbetslösheten i Sverige kommer att fortsätta att stiga under året.
FI noterar att antalet skadeanmälningar från personer med arbetslöshetsförsäkringar ökade under förra året hos de flesta av de undersökta bolagen.
Men enligt FI skulle det inte innebära några större bekymmer ur ekonomisk synvinkel, även om arbetslösheten stiger ytterligare.
Slutsatsen är at de undersökta företagen har förutsättningar att kunna hantera en eventuell framtida isolerad ökning av arbetslösheten.
— Inget av företagen riskerar att hamna i en akut kapitalbrist av detta skäl, dvs utan hänsyn tagen till andra risker företagen har, skriver FI i sin analys
Det här är de försäkringsbolag som ingick i FI:s analys:
-
- Accept Försäkringsaktiebolag (publ)
- Bliwa Skadeförsäkring AB (publ)
- Folksam ömsesidig sakförsäkring
- Maiden General Försäkrings AB
- Solid Försäkringsaktiebolag
- Unionen Medlemsförsäkring AB
- AFA Livförsäkringsaktiebolag.
FI har i sin analys utgått från olika scenarier med stigande arbetslöshetssiffror, och kartlagt förändringar i antalet skadeanmälningar och klagomål på arbetslöshetsförsäkringar under 2020. Analysen visar att i vissa av företagen ökade inte bara skadeanmälningarna utan även antalet klagomål.