SEB:s pensionskunder ska få råd av ny robotrådgivare
SEB meddelade på måndagen att man nu lanserar SEB Bot Advisor, en ny robotrådgivningstjänst som ska hjälpa kunderna att få koll på sina pensionsplaceringar och ge automatiserad rådgivningshjälp dygnet runt, genom hela livet.
Under en testperiod har 2 000 kunder provat på tjänsten och nu blir den tillgänglig för alla SEB:s pensionskunder.
I ett första steg utgår robotrådgivningen från de pensions- och tjänstepensionsförsäkringar som kunderna har i SEB. Sedan kunden har angett sin riskbenägenhet, sin hållbarhetspreferenser och skapat bild av sitt övriga sparande kommer placeringsråd via en sms-avisering. Kunden kan då logga in på sina pensionssidor SEB och agera på rådet. Den nya tjänsten är helt kostnadsfri.
– Våra kundundersökningar visar att det stora flertalet inte vill, eller upplever att de själva kan, ta ansvar för en löpande bevakning av sitt pensionssparande. Vår bild är också att många tycker att det är krångligt och svårt med pensionssparande. Med SEB Bot Advisor vill vi göra det krångliga enkelt, och skapa en känsla av kontroll och trygghet i vetskapen att du är rätt placerad genom hela livet, säger Victoria Waltari Nyberg, chef för kundupplevelse på SEB Pension & Försäkring, i en kommentar.
Robottjänsten ska efter det första rådgivningstillfället bevaka börs-och fondutveckling och via sms föreslå omplaceringar om någonting inträffar, exempelvis när en fond underpresterar eller om andra fonder bedöms ha en bättre möjlighet till avkastning.
– Med SEB Bot Advisor kan våra kunder sova gott om nätterna med vetskapen om att deras placeringar bevakas och om något förändras i omvärlden som påverkar deras sparande utifrån satt riskprofil, får de en notifiering om att förändringar behöver göras, säger Henrik Dahlgren, chef för investeringserbjudande på SEB Pension & Försäkring.
Tanken är att i framtiden kunna inkludera flera typer av sparande i tjänsten och erbjuda robotrådgivning till fler kundsegment än enbart pensionssparare.