Folksamförsäkring på köpet när du beställer Volvo XC40 Recharge!
Folksam meddelade under torsdagen att man tecknat ett avtal om strategiskt partnerskap med Volvo Cars. Samarbetet innebär bland annat att en bilförsäkring i Folksam inkluderas vid onlineköp av Volvos nya elbil Volvo XC40 Recharge.
Vagnskadegaranti kommer som brukligt att ingå i bilens pris, men utöver det får den som köper en Volvo av denna bilmodell online alltså även en treårig halvförsäkring i Folksam — via en gruppförsäkringslösning — som komplement till vagnskadegarantin.
Överenskommelsen mellan Folksam och Volvo innebär även att vagnskadegarantin för XC40 BEV Recharge ligger hos Folksam oavsett säljkanal. För övriga tillgängliga modeller ligger vagnskadegarantin som tidigare hos Volvia.
För både Folksam och Volvo Cars är detta ett helt nytt sätt att erbjuda kunden ett bilköp där försäkringen inkluderas i priset. Det är också första gången som Volvo Cars och Folksam ingår ett partnerskap av detta slag.
– Vi är mycket glada över det här unika strategiska partnerskapet med Volvo Cars. Det här är en ny produkt och ett helt nytt sätt att jobba med bilförsäkring både för oss och för branschen. Vi ser det som ett första exempel på hur vi kan erbjuda gruppförsäkringar till nya kundgrupper. Vår förhoppning är att vi på sikt ska kunna erbjuda en liknande lösning till fler Volvokunder, säger Folksams VD och koncernchef Ylva Wessén i en kommentar till det nya samarbetet.
– Att Folksam och Volvo Cars nu inleder ett samarbete känns naturligt då vi delar samma engagemang för trafiksäkerhet och hållbarhet. Folksam har forskat om trafiksäkerhet i över 30 år och har bidragit till förbättrade trafikmiljöer som exempelvis vajerräcken, säkra bilbarnstolar och whiplashskydd i bilen. Vi studerar trafikolyckor och genomför verkliga krocktester för att få fram vilka bilar som är säkrast och har låg miljöpåverkan.
Tidigare har det varit möjligt att abonnera på Volvo XC40 Recharge via tjänsten ”Care by Volvo”, men nu blir det alltså möjligt att även köpa bilen online.
— Vi vill att våra kunder ska premieras för att ha valt våra säkra bilar, säger Jessica Span, VD för Volvo Car Sverige, i en presskommentar.
— Därför samarbetar vi nu med Folksam och Volvia för att förenkla för våra kunder och hålla nere kostnaden för bilförsäkringen.
Volvo Cars har som bekant en lång historik av samarbete med If / Volvia. Volvo Cars samarbete med Folksam innebär inte på något sätt att Volvia upphör som märkesförsäkringsbolag för Volvo.
Andreas Mathiesen är ansvarig för försäkringar på Volvo Cars Global Online Experience. Han säger så här i sin kommentar till det nya samarbetet:
— När man köper eller abonnerar på en Volvo online får man en mycket bra försäkring med i priset, där kunden inte behöver något mer skydd. Vi kommer fortsätta samverka med försäkringsbolagen eftersom våra kunders försäkringskostnader är en viktig fråga för oss.
Enligt Volvo kommer ytterligare erbjudanden och finansieringslösningar för online-handel i Sverige att introduceras över tid. Den nyligen lanserade helelektriska Volvo C40 kommer att erbjudas till direkt försäljning online senare i år.