Vinsten för Nordea Liv & Pension steg till 225 Mkr Q1
Under första kvartalet i år uppgick resultatet för Nordea Liv & Pension i Sverige till 225,3 miljoner kronor, vilket är 11 procent högre än motsvarande period föregående år då resultatet var 203,3 miljoner kronor. Det framgår av kvartalsinformation från Nordea Liv & Pension på torsdagsmorgonen.
Enligt Nordea Liv & Pension steg både sparresultatet och riskresultatet under kvartalet. Sparresultatet drevs av en stark utvecklingen av kundmedel under förvaltning. Riskresultatet påverkades positivt av ökade premieintäkterna från livförsäkring, och av att sjukförsäkringsreserver frigjordes.
De inbetalda premierna under första kvartalet uppgick till 8,1 miljarder kronor, en ökning med 3 procent jämfört med motsvarande kvartal 2020 då premievolkymen var 7,9 miljarder kronor.
Nordea Liv & Pensions medel under förvaltning steg med 10 procent under kvartalet till 202 (186) miljarder kronor, motsvarande en ökning med 10 procent sedan årsskiftet.
För en genomsnittlig kund i arbetsför ålder uppgick avkastningen i Tjänstepension Garanti 7,3 procent. I Tjänstepension Garanti anpassas placeringarna i portföljen efter ålder så att placeringarna blir tryggare ju närmare pension man kommer. För en kund som påbörjat utbetalning av sin pension var avkastningen 1,3 procent under kvartalet. Det förvaltat kapitalet i Tjänstepension Garanti uppgick till 25 miljarder kronor vid utgången av kvartalet.
En genomsnittlig kund i arbetsför ålder var med produkten Tjänstepension Fond fick under kvartalet en avkastning på 12,1 procent i Nordeas Pensionsportfölj, som är entrélösningen för sparande i fondförvaltning. Placeringarna anpassas efter kundens ålder genom att ränteinvesteringar tillförs portföljen från och med 61 års ålder. För en kund som uppnått 65 år var avkastningen under kvartalet 9,5 procent.
– Vi har levererat en mycket bra start på 2021. Vi har en operativ stabilitet i vår verksamhet och har upprätthållit goda kundrelationer trots arbete på distans. Vi jobbar aktivt med hela värdekedjan och utvecklar nya företagsprodukter för att möta våra kunders behov, vilket har gett en tydlig effekt på kundnöjdheten. Vår rådgivningsrobot Nora Pension, som är ett viktigt komplement till vår ordinarie rådgivning, fortsätter också att utvecklas och vi kan nu inkludera avtalsområdena SAF-LO och KAP-KL i den digitala rådgivningen, säger Johan Nystedt, VD för Nordea Liv & Pension, i en kommentar till kvartalsresultatet.
För Nordeakoncernen som helhet ökade intäkterna under kvartalet med hela 20 procent jämfört med motsvarande period 2020, till 2 420 miljoner euro. Rörelseresultatet steg med 75 procent till 1 049 miljoner euro.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten för hela Nordea Bank-koncernen.