Protector tar över den 1 juni som försäkringsgivare för Paydrive
Paydrive meddelade på fredagen att man har tecknat ett samarbetsavtal med Protector. Det nya samarbetet innebär att Protector från den 1 juni tar över efter Gjensidige som försäkringsgivare för Paydrives försäkringar.
Enligt Paydrive är avsikten med det nya riskbäraravtalet att man nu på allvar ska konkurrensutsätta privatmarknaden för bilförsäkringar.
— Protector är en oerhört framgångsrik utmanare på företagsmarknaden. Det gör dom till en mycket spännande partner att vidareutveckla vårt erbjudande på privatmarknaden så att ännu fler konsumenter, kan få ännu bättre försäkringsprodukter, säger Paydrives VD Carl Johan Thorsell i en kommentar.
Paydrive har haft ett samarbete med Gjensidige sedan 2016. Paydrive beskriver samarbetet som mycket gott, och lyfter fram att bägge parter har lärt sig mycket under resans gång.
— På Paydrive kommer vi alltid att vara tacksamma för att Gjensidige vågade vara den första riskbäraren för Paydrives innovativa bilförsäkring när den lanserades 2016. Det är inte förvånande att man över tiden kan utvecklas åt lite olika håll på en strategisk nivå och vi har därför gemensamt kommit fram till att inte förlänga samarbetet, kommenterar Carl Johan Thorsell.
Hans Didring är VD för Protector. Han säger i en kommentar att satsningen på Paydrive innebär att Protector nu satsar även på konsumentmarknaden, efter att hittills vara mest kända för att erbjuda försäkring till företag och offentliga verksamheter.
— Paydrive är absolut en satsning för Protector på konsumenter. Vi tror mycket på Paydrives erbjudande där kunden betalar för hur mycket den kör. Det är ett rättvist erbjudande och en omfattande försäkring som får toppbetyg i oberoende villkorsjämförelser.
Kan Protector hantera konsumentmarknaden med sin nuvarande organisation?
— Det enkla svaret är ja, tillsammans med en försäkringsförmedlare. Vi har flera sådana samarbeten. Vi erbjuder konsumenter värmepumpsförsäkringar sedan 2012 på den svenska marknaden. Vi tecknar vagnskadegaranti för DFSK och har erbjudit Märkesförsäkringar tidigare under ett antal år. Vi har mycket bra människor och system för att hantera våra delar av värdekedjan, riskkontroll och skadehantering.
— Vårt försäkringsbolag är anpassat för förmedlare. Vi har lägst kostnader i branschen och högst kvalitet enligt våra partners. Alla investeringar vi gör fokuserar på att förbättra vårt erbjudande tillsammans med försäkringsförmedlarna. Det är vi ensamma om i vår bransch.
— Paydrive som partner passar mycket bra i vår strategi. De ansvarar för all distribution, kundservice och administration. De är en professionell förmedlare och ledande i sin nisch. Därmed kompletterar de oss väldigt väl. Vi skulle inte överväga detta utan en förmedlare som Paydrive.
Är tanken att erbjuda Paydrives försäkring även till era företagskunder?
— Vi söker alltid möjligheter att förbättra vårt erbjudande till befintliga kunder och prospekt. Produkten är anpassad för enskilda motorfordon, vilket kompletterar vårt huvudsakliga erbjudande som är samlingsförsäkringar. Vi vill gärna hitta möjligheter att anpassa den för företag. En tänkbar möjlighet är att hjälpa våra företag att köra säkert och hållbart. Det är ett fokus för många företag idag.
Under första kvartalet gick det mycket bra för Protector i Sverige, med ett combined ratio på 78 och ett försäkringsrörelseresultat som mer än fördubblades till 83 miljoner kronor. Kan du säga något om bakgrunden till utvecklingen under första kvartalet?
— Skaderesultatet förklaras av att motor går fantastiskt bra och att vi har haft få storskador inom egendom. Tillväxten drivs av yrkestrafik och kommunala fastighetsbolag. Ledarna och teamen har jobbar alltid hårt för att leverera resultat och detta kvartal var turen på vår sida, säger Hans Didring till Sak & Liv.