Här är Ifs tio förslag för att förbättra för cyklisterna
If har tagit fram en ny rapport med tio punkter som kan göra cyklingen och trafikmiljön i Sverige bättre.
Bakgrunden till rapporten är att cyklister är sedan flera år tillbaka är den grupp av trafikanter som har flest antal allvarligt skadade i trafiken. Trots att cykling blir ett allt viktigare trafikslag tycks inte regelverk, prioriteringar och praxis hänga med, menar If.
Redan för fem år sedan tog If fram en första rapport med tio enkla förslag för bättre cykling, för att skapa debatt och väcka tankar som kunde leda till en bättre trafikmiljö.
I den nya rapporten följer If upp de tidigare förslagen och lyfter samtidigt fram ytterligare tankar om hur cyklisternas situation kan förbättras.
– Det är viktigt att cyklisternas situation och säkerhet på vägarna förbättras, dels genom ändrade regelverk, dels genom infrastruktursatsningar som kan möjliggöra ökad cykling, säger Irene Isaksson Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If, i en kommentar.
– Med våra tio förslag vill vi visa hur vi kan få en säkrare trafikmiljö, ett mer hållbart samhälle och bättre städer. Vår förhoppning är att kunna påverka trafiksäkerhetsutvecklingen i rätt riktning. När fler förväntas cykla och elcyklar får fler att ta sig längre sträckor behöver både regler och lösningar anpassas bättre till den nya verkligheten för att färre ska skadas i trafiken samtidigt som framkomligheten ökar. Oskyddade trafikanter, där cyklister utgör en stor del, behöver lyftas och jämställas med andra trafikantgrupper. Våra tio förslag kan eliminera en stor del osäkra situationer och platser för cyklister och skapa en säkrare trafikmiljö för cyklisterna.
Det här är några av Ifs förslag om bättre trafikmiljö för cyklister:
• Skapa standarder för säkra cykelvägar! If efterfrågar ett standardiserat regelverk för hur cykelvägar märks upp och får se ut. Dessutom önskar man en ändring av Väg- och anläggningslagen för att öppna för fler möjligheter att anlägga cykelvägar.
• Fler cykelvägar på 2+1-vägar! Satsningen på de mötesfria 2+1 vägarna har ökat säkerheten för bilister, konstaterar If. Men smala vägrenar och höga hastigheter innebär att vägtypen inte är anpassad för cyklister.
• Inför nya trafikregler för moderna cykelstäder! Cykling mot enkelriktat kan fungera bra och flera studier pekar på en minskad risk för trafikolyckor.Det behövs nu en nationell lagstiftning som standardiserar cykling mot enkelriktat med en enhetlig skyltning över hela landet, menar If.
• Ta vara på nya digitala möjligheter! Digitalisering och elektrifiering öppnar möjligheter som kan förbättra situationen för cyklister — exempelvis appar som larmar vid olyckor, tipsar om lämpliga vägar och följer upp data om hastighet och sträcka.
Här kan du ta del av Ifs rapport med förslag på förbättrade förutsättningarna för cyklister.