”Det är en styrka för Folksam att vara ett stort bolag”
Det är en styrka för Folksam att vara ett stort bolag. Det säger koncernchef Ylva Wessén till Sak & Liv apropå att Folksamgruppen nu har passerat milstolpen 500 miljarder kronor i förvaltat kapital.
Sak & Liv har talat med Folksams VD och koncernchef Ylva Wessén och Folksams CFO Linn Edström Larsson med anledning av bolagets delårsöversikt.
Grattis till att ha uppnått milstolpen 500 miljarder kronor i förvaltat kapital! Vad tänker ni om Folksams storlek — är det ett självändamål att vara en stor aktör?
Ylva Wessén:
— Folksam är ett försäkringsbolag som riktar sig till de mänga. Så svaret är ja. Att vi försäkrar många är en styrka, vi ska vara ett stort bolag.
Ser man på livverksamheten uppgick avkastningen under kvartalet till 4,2 procent i Folksam Liv och till 4,6 procent i KPA Pension, främst till följd av en positiv börsutveckling. Nu talar allt fler aktörer på marknaden om risken för en rejäl rekyl på börsen. Vilka tankar har ni om utvecklingen framöver när det gäller kapitalavkastningen?
— Det här är kanske egentligen en fråga för vår kapitalförvaltningschef Michael Kjeller, men jag skulle ändå säga att risken för en rekyl nog har ökat. Men det är samtidigt inget konstigt att det ibland blir sättningar på marknaden, det är en del av det naturliga flödet. Det vi ser just nu är snarare att de underliggande krafterna i den finansiella återhämtning i Sverige och globalt är så pass starka att vi tror på att det verkligen är en positiv framtid som vi går till mötes. Michael Kjeller brukar säga att om vi hade en krona till att placera, så skulle vi definitivt ha satt den på börsen istället för på räntemarknaden — även om det finns större risker där.
Folksam har under lång tid förespråkat digitalisering och kostnadseffektivitet i organisationen. Om man ser till utvecklingen av antalet anställda i gruppen så har bemanningen minskat med 3 procent under det gångna året. Men bemanningen har i princip inte gått ned alls under det senaste kvartalet. Varför har effektiviseringen avtagit så pass mycket?
— Nej, den har inte avtagit, inte på något sätt. Hur vår bemanning ser ut handlar till viss del säsongsvariationer. Inför sommarmånaderna behöver vi rekrytera, och vi håller också på med omställningar internt med nya system med mera. Siktet är definitivt inställt på att vi ska fortsätta med effektivisering av verksamheten.
Inom Folksam Sak har skadekostnadsprocenten minskat radikalt, till 74 procent och totalkostnadsprocenten till 87 procent. Detta är historiskt låga tal för Folksam, och huvudorsaken är givetvis färre skador med hänsyn till pandemin. Det innebär samtidigt att det är en effekt som förmodligen avtar senare under året. Har ni någon tanke om hur utvecklingen ser ut av skador framöver och hur det kan komma att påverka Folksams totalkostnad för helåret? Kan det till och med vara så att hemarbetstrenden och hemestertrenden är här för att stanna och att det permanent innebär en minskning av motorskador och reseförsäkringsskador?
Linn Edström Larsson:
— Skadekostnaderna är låga i dag framförallt inom hemförsäkring och motor. Sedan kan man fråga sig om det vi ser är något bestående. Ser man i samhället i stort kommer det förmodligen att vara ett visst mått av hemarbete som kvarstår även efter pandemin. Men vi har i dag inte gjort någon prognos internt över när eller om skadekostnaderna kan komma tillbaka på samma nivå som före pandemin.
Ylva Wessén:
— När är vi tillbaka till ett nytt normalläge? Det är beroende på pandemin och när vi får viruset i schack — det är en tiotusenkronorsfråga. När det gäller arbetet i Folksam internt handlar det inte bara om företagets perspektiv utan också om hur upplevelsen påverkas för våra kunder.
Så vad är ditt svar på tiotusenkronorsfrågan om när pandemin är under kontroll?
— Jag törs inte svara någonting. Tidshorisonten har ju skjutits fram hela tiden. Vi kunde läsa i dag att Australien räknar med att öppna upp tidigast runt årsskiftet 2022, eller halvårsskiftet 2022. Men vi följer med och bevakar utvecklingen noggrant.
— I Folksam har det annars fungerat mycket bra hittills, vi ser at det har varit möjligt att upprätthålla produktiviteten. Men vi ska samtidigt komma ihåg att vi fortfarande befinner oss mitt i pandemin. När vi har gått ur den kommer säkert helt andra krav att ställas på arbetsmiljön och på hur flexibiliteten ska se ut. Hur uppnår vi det? Min bild är att vi kommer att behöva utvärdera det ganska djuplodande: Vi har inte kommit till något beslut än om hur vi exempelvis ska tänka kring hemarbete i framtiden. Vi har genomfört medarbetarenkäter, men jag tror att vi framförallt behöver utvärdera löpande det som händer.